Alla inlägg under november 2013

Av Lillan & Adam - 30 november 2013 09:30

Det har varit en orolig natt, jag har vaknat flera gånger av att jag har haft såååå ont. Ont överallt. I morse var det svårt att komma upp. Till och med tårna gjorde ont. Orsak till detta är att jag valde "fel" träningspass igår. De tidigare "softa" passen som jag har gått på har kanske varit mer träning för hjärnan än för resterande kropp. Men efter fem gånger har jag börjat lära mig rörelser och moment och var inställd på att öka ansträngningen i övningarna. Hoppsan detta var ett tuffare pass och dessutom en kvart längre. Jag hade lite svårt att följa med vid flera tillfällen- men det gjorde visst inget för som sagt jag har påfrestat varendaste liten muskel i hela min kropp. Fel pass men med bra resultat- Jag tar nog det nästa fredag igen.

 

Jag har aldrig haft svårt att lära mig rörelser eller danssteg tidigare, eller korsrörelser. Idag går det åt väldig hög koncentration  för att jag ska klara av att hänga med. Jag är medveten om varje rörelse jag gör och måste fokusera på att kroppsdelarna förflyttar sig som jag vill. Det tar tid och energi. Undrar om det blir bättre.....?

 

Det är många vinster med träningen. Jag måste passa en tid, vara rätt klädd och sedan duscha när jag kommer hem. Hunden blir lämnad en lagom stund och jag träffar andra människor som jag måste prata lite artigt med. Så rutiner och social träning samtidigt som det nyttiga ur hälsoperspektivet är vad jag kvitterar ut av dessa pass. Så småningom kanske det ger mig lite energi också- för tillfället blir jag så enormt trött i huvudet av alla instruktioner och alla olika ljud; det är musik och sorl från människor som blandas som en grötig ljuddimma. Det är konstigt att min syn verkar påverkas av när jag inte hör ordentligt. Det är som att allt bara gungar omkring mig och även om jag inte drabbas av samma panik längre så är det fortfarande väldigt obehagligt när det händer.

Av Lillan & Adam - 28 november 2013 16:15

En härlig överraskning väntade oss när vi gick ut på "nattkissningsvarvet"igårkväll.

 

Av Lillan & Adam - 26 november 2013 20:30

Det var riktigt kallt imorse- minus 8 grader. Absolut dags att införskaffa varmare skor till Adam. Turligt nog så kan han ha sina vinterkängor men tills snön kommer passar de här bra.

 

 

Av Lillan & Adam - 21 november 2013 09:00

Adams underbara farmor var här igår med en försenad födelsedagspresent; en stor matkasse. Åh så underbart! Den här födelsedagen har varit mycket bra, jag har bara fått sådant som jag verkligen vill ha. Tack snälla söta alla   

 

Ute är det riktigt novemberväder; mörkt, regnigt och grått. Det är som det aldrig blir dag. Jag avskyr lysrörsljus hemma, men de här dagarna så knäpps även den lampan på i köket. Visst är det mysigt med hösten och tända ljus men för att vakna till så behöver jag mer ljus. Kan det vara ett ålderstecken? Nej det tror jag inte- annars har jag ju fått detta ljus under dagarna i klassrummen. Adam är hemma från skolan idag- han har klagat flera dagar om trötthet, ont i halsen.... Idag var han rejält hostig på morgonen och verkade riktigt hängig. Jag funderar på om det kan vara så att det var latmasksjukan? Eller kanske akut regnallergi? Vi får väl se sjukdomsförloppet under dagen.

Av Lillan & Adam - 20 november 2013 20:53

Äntligen minusgrader   Det har varit så kladdigt ute men om det fryser på så blir vi inte lika smutsiga på våra promenader. I hundrastgården är det rena lervällingen och hundarna ser ut som gyttjetroll efter ha lekt en stund. Bilbo fick gå en tuff runda i duschen igår. Och med borsten. Så fin han blev- men mycket tunnare.

 

Jag har varit och tränat både måndag och onsdag   Jag valde en lugn grupp där jag inte trodde att jag skulle stöta på någon "kändis" Jympa soft- passen är invaderade av upptuperade damer i ålder 65 och uppåt. Jo, det är några herrar oxå (i samma ålder som damerna) Min "gamla faster" var den första jag mötte. Hon såg lika pigg och fräsch ut som vanligt. Tänk att hon är ungefär 40 år äldre än mig....hon är verkligen en förebild. Hon kör sin bil till träningen, hon är solbränd (efter senaste semesterresan till Kroatien) hon är snyggt sminkad och håret ligger oklanderligt snyggt. Hon hade valt det här softa passet eftersom hon är nyopererad och inte bör hoppa och springa så mycket!!!!!! Hjälp!! Till råga på allt så visar det sig att hon är både vigare än mig och i bättre kondition. En fd kollega till mig var oxå där, även hon en mycket pigg pensionär. Hon är bara 20 år äldre än jag, men när hon berättade om sina dagar blev jag matt. Och imponerad. Det var senioruniversitetet och buggträning, förutom ett par dagar i veckan på de här passen. Hon tar sig även en tur till huvudstaden då o då. För att shoppa, gå på museum eller teater.

 

Träning ger färdighet: Det blev två pass där jag mestadels fick arbeta med huvudet- jag har väldigt svårt att koncentrera mig på VAD som sägs och VAD jag ska göra. Jag måste titta och lyssna jättenoga och sedan är inte kopplingarna lika snabba mellan vad jag har hört till vilka delar av min kropp som ska agera för att utföra den aktuella rörelsen. Jag hoppas att det blir lättare nästa gång, att jag kanske kommer ihåg något.

 

Jag ska försöka att gå på de här soft-passen (må, on och fr) i två veckor, sedan kanske jag klarar att ta något annat pass och kanske prova på spinning? Gymträningen får vänta lite, tror jag. Jag har iofs bokat reservplats med individuell tränare på måndag. Det finns en bokningsbar tid på fredag eftermiddag oxå, men jag avstår nog den tiden...

Av Lillan & Adam - 19 november 2013 14:30


 

   Fascinerande hur laven lever på de kala grenarna. Som pynt eller glitter.    

Av Lillan & Adam - 17 november 2013 22:42

Bilbo väckte mig, solen och dagen!  

Det blev en fin dag idag varmare än igår solen värmde så skönt och det har varit nästan vindstilla. Eftersom gårdagen var en dag i vila så hade jag lite att styra med idag. Jag var noga med att damma, dammsuga och torka golven. Prinsessan E är nämligen lite känslig för hundar. Och idag kom hon för att gratulera sin farmor    Det verkade som det gick bra   Så kanske kan jag få låna tösen någon dag. Hennes rädsla övervanns också och hon klappade vovven flera gånger. Av mina underbara "ungar" fick jag en underbar present; ett träningskort!!!!! Ååå så härligt, nu SKA jag komma igång o träna!!

 

Mamma E har fått en liten kula på magen och imorgon får de (och vi andra oxå) veta vilken sort det är. Är det en Elle eller en Frank/Elian/Henry? Tänk att jag blir dubbelfarmor i april   

Av Lillan & Adam - 16 november 2013 18:33

Idag är det halv storm ute och det gäller att hålla i hatten. Det är samtidigt bra att det blåser för då torkar kankse den blöta marken upp lite. Jag gillar iofs mina gummistövlar, men nu börjar jag tröttna på leriga skor och hundtassar.

 

Jag tänkte komponera matsedeln förut, det är inte så lätt. Jag brukar alltid utgå från vad som finns i kyl och frys och sedan komplettera vartefter utifrån erbjudanden från affären. Kombinationen sjuk och sjukpenning är inget vidare. Det tär väldigt på ekonomin att vara sjuk och att egentligen inte orka varken handla eller laga mat. Att dessutom försöka hitta bra priser för att göra en middag som är både billig (gärna ännu billigare) och näringsrik känns som ett projekt. Adam kläckte önskemålet rotmos och fläsklägg förra veckan...yippiiee! Det uppfyller kriterierna för godkänd måltid.

 

 

De nyplanterade träden utanför vårt hus är numer inkissade och därmed även välkomnade :)

 

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards