Alla inlägg under februari 2011

Av Lillan & Adam - 19 februari 2011 19:18

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, skriven av Jonas Jonasson


En absolut underbar bok. Jonasson skriver med ett språk som innehåller massor av historisk och geografisk fakta men i tillskojade situationer. Fast ändå med allvarsam ton. Han tar även upp olika problem i den sociala världen och hanterar flera känsliga områden.Berättelsen påminner mycket om berättelsen om Forest Gump. Jag älskar boken och skulle vilja ge ett exemplar till alla människor. Man skrattar hela tiden åt händelser i Allan Karlssons hundraåriga historia och även åt hans realistiska och snusförnuftiga inställning till olika situationer.

Av Lillan & Adam - 19 februari 2011 18:34

Åhhh, idag har Adam varit sjuk- han har varit svårt angripen av "snurreliknorrutanfeber-sjukan". För er som inte är så insatta i denna fasansfulla åkomma kan vi förklara;

Symptom

  • man vaknar när man ligger i  sängen
  • det händer endast på en sån lördag som är mellan en fredag och en söndag
  • kan bara drabba personer som har EN överläpp
  • dessutom har man tre osynliga utslag på ryggen som kliar sååå intensivt, dessa prickar sitter oftast där man inte själv kan nå.
  • man har ingen feber

Nu förstår ju alla hur hemskt detta tillstånd är, men tursamt finns det bot:


  • när man går upp ur sängen så behöver den sjuke fem pussar på näsan för att sedan stående snurra runt två varv. (om det blir fler varv så gäller det att snurra tillbaka).
  • man behöver 2 kramar var 5:e minut (dessa går att göra i förskott och lagra, bara man håller reda på tiden)
  • att man åker pulka (vid snöbrist går det bra att cykla)
  • det är viktigt att man läser/lyssnar på minst fem sagor under dagen
  • att man ser en film som man skrattar till
  • att man äter en stor tallrik glass

Det finns givetvis situationer som bör undvikas

man får absolut inte:

-fläta en matta av kokt spaghetti

-putsa fönster eller golv

- bygga någon hylla till enbenta hästfigurer

- gå till skolan

- äta sådant som man inte tycker om


Phu, nu är det kväll och vi har verkligen legat i med medicineringen och jag tror att det har gett resultat- Adam verkar friskare!! Visserligen har vi inte åkt pulka eller cykel. Adam ville hellre promenera till Färgargården o mata änderna. Filmen vi såg var Alvin och gänget. och vi skrattade!!! Tallriken med glass ska intas till melodifestivalen.






Av Lillan & Adam - 16 februari 2011 21:30

Dagen har mamman tillbringat ute i snön. Skolan hade sin årliga vintersportdag och min uppgift var att följa med till Sörsjön. En toppendag med pulkaåkning, klättring i höghöjdsbana och korvgrillning tillsammans med drygt 50 härliga ungdomar. Det kan väl inte vara bättre? Det var dock flera som rynkade på näsan när jag anlände till frita- jag lämnade visst inte grillukten kvar vid grillen...


På kvällen har det varit vernissage på Adams skola; deras uppfinnigar fanns att betrakta- det är häftigt att se hur kreativa och fantasifulla sjuåriga barn kan vara. Och att få ta del av deras enorma stolthet när de berättar om sina alster. Undrar när och varför de tillgångarna/förmågorna minskar i takt med stigande ålder?

Av Lillan & Adam - 13 februari 2011 19:00

Igår var det Norrköpings nostalgi på Stora teatern. Östgötateatern spelar  Mankan Nilssons "Vi skojar i morrn" En ren kärleksförklaring till IFK Norrköping. Eftersom det var premiärföreställning så bjöds det på bubbeldricka till minglet innan det var dags att ta plats i bänkarna. Jag kan inte säga att det var en pjäs som gav mig mer än lätt underhållning. Budskapet hur värderingar i familjelivet mellan generationer såväl ärvs genetiskt likväl som hur de påverkas genom uppfostran och miljö var slående.

Efter föreställningen halkade vi till närmaste restaurang för att inta mer bubbel och en underbar meny med pilgrimsmusslor och slätvar. Absolut en lyckad kväll!

Av Lillan & Adam - 5 februari 2011 21:55

När det är som mest kris i en hockeymatch eller i handboll med för den delen så samlar tränaren in laget och avbryter matchen för en kort stund. Time Out. På denna lilla stund ska han lyckas att säga de magiska orden, vilka får spelarna att förstå vad som saknas för att vinna. Och ibland fungerar det.

Jag tog time out

jag tänkte

jag funderade

jag grubblade

jag grät

jag vilade

jag analyserade

jag samlade mod

jag samlade kraft

jag strukturerade

Min time out tog ganska lång tid men den gäller inte bara för en match- utan kanske för resten av livet. Jag har haft det oroligt ganska länge, men jag ville inte erkänna det. Jag har konfronterats med så många jobbiga öden och situationer att jag till slut stängde av. Så många känslor.

          Ilska.

          Sorg.

Orkade till slut inte känna orkade inte tänka. Blev trött men kunde inte sova. Grät inte fast jag fortfarande var ledsen och rädd. Jag stängde ut alla som ville bry sig samtidigt som jag förbannade min ensamhet.


Men nu är jag redo att gå vidare, lite modigare och lite starkare än tidigare. Men framförallt mer klarsynt.


Att jag ständigt är i otakt med livet har antagligen oroat mig praktiskt och kanske även känslomässigt, men så kommer det att vara. Jag är vilse i familjerollerna.

 

Eftersom jag är sladdbarn och har ett sladdbarn så blir det lite galet i generationerna. Vi har t ex  ingen mormor o morfar som kan vara här o ta hand om/mysa med oss. 

Tvärtom

Det är vi/jag som måste ta hand om min pappa- han är verkligen inte med i matchen längre.

 Min älskade stora kloka pappa, jag saknar dig- varje dag!

Jag vill verkligen inte att han ska behöva leva det här livet, jag vet att detta var hans stora fasa. Jag mår så dåligt varje gång jag lämnar honom. Skäms över att jag inte kan göra det bättre för honom. Är samtidigt rädd för min egen framtid- när jag sitter där i min rullstol och väntar på måltiderna. Ensam. Ledsen.


Med ett sladdbarn och ett barnbarn samtidigt så blir jag småbarnsmamma och farmor samtidigt. Känner mig vilsen i rollerna igen. Vill vara den mysiga farmodern som alltid kan ställa upp som barnvakt och mysa med lilltösen. Men tiden stämmer inte och inte heller orken. Tackochlov verkar de lyckliga och har ett kontaktnät som hjälper och stöttar dem praktiskt. Den stora sonen verkar vara harmonisk och nöjd med livet. Jag verkligen saknar honom och hans familj, vi ses alldeles för sällan. 


Adam har det inte helt lätt, han vet inte riktigt hur han ska hantera olika situationer. Det har varit mycket turbulent runt och med honom ett tag-men nu tror jag att jag har  accepterat fakta och kan gå vidare. Hoppas att jag kan hjälpa honom och underlätta för honom när det är svårt. Det känns mycket lättare nu- även om det givetvis är en sorg.  Mittemellan detta finns ett älskat mellanbarn som inte heller är riktigt i fas med livet. Men han verkar, som jag, vara på väg åt rätt håll.


När det gäller relationer så har jag vänner, kamrater och kompisar. Det är underbara vänner som står ut med mig trots att jag stänger dem ute - när jag vill och behöver vara ensam. Jag är ensam- har ingen att dela vardag/fest/glädje/problem med.

Jag hungrar efter kärlek och vill vara älskad

men jag tillåter inte någon att älska mig- jag är rädd.


Jag älskar mitt jobb- där är jag säker. Det är min oas när jag inte mår bra. Där samlar jag energi och kraft. Jag har underbara arbetskamrater och elever.


Det är magiskt med Time Out-

jag kommer att vinna min match


OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards