Alla inlägg under oktober 2013

Av Lillan & Adam - 30 oktober 2013 10:45

En klädkammare är ett underbart utrymme; där kan man ställa undan saker som man inte vill ha framme, där kan man förvara presentpapper och snören, toapapper, tvättmedel, dammsugare, skor och kläder. Det är en plats som inte räknas in i den kontinuerliga städningen annat än för att få undan från den övriga bostaden. Tills....man inte kommer in längre. Idag tömde jag golvytan i vår klädkammare....

För en stund blev det bakvänd situation- jag kom inte UT från klädkammaren   vilket Adam tyckte var riktigt roligt. Nu är det dock städat och jag tog nöjt en go'kaffe.

Vi får se hur länge det varar, den här gången.

Av Lillan & Adam - 27 oktober 2013 09:30

 

 

Klockorna är omställda och vi fick sova en timma längre? Allt för att underlätta uppstigning? Vi behöver ljusa morgnar... Hunden har dock inte lärt sig att avläsa klockorna ännu så han sa allt till enligt sommartiden. Undras hur lång tid han behöver för att vänja sig? Men visst är det vackert att se solen vakna och sträcka ut sina strålar...

Av Lillan & Adam - 25 oktober 2013 22:04

I tisdags hade jag avtalad läkartid. Jag hade förberett mig i flera dagar och hade tillochmed med mig en lista med frågor. Jag hoppades att han skulle kunna förklara varför det är si och inte så. Och varför jag drömmer så många jobbiga drömmar. På något vis såg jag fram emot besöket- även att det kändes som ett projekt att ta sig dit.

 

Jag fick inga svar på mina frågor. Jag hann nämligen inte fråga något. Efter mindre än fem minuter lämnade jag läkare med student, gråtande, i panik. Med andnöd. Sedan blev allt svart. Jag "vaknar upp" i bilen en stund senare med massor av båtar omkring mig, långt ifrån vårdcentralen. Jag gråter. Halsen känns ihopsnörd och jag har svårt att andas. Hjärtat slår hårt. Jag är rädd och trött!!!

 

Det som utlöste denna kraftiga ångestattack var att läkaren inte hade koll på min situation och istället för att fråga, utgick han från det han kom fram till när han skumläste. Allt blev totalt FEL!!! Han meddelade att jag ska börja jobba, minst 75% eller säga upp mig. Eftersom jag varit sjukskriven i ett år???  Jag ska avbryta behandlingen då den inte gjort någon nytta. "Annars skulle du ju varit frisk nu"

 

Jag fick prata med en sköterska på telefon efteråt och erbjöds en ny tid. Så den femte november är det dags igen. Med samma läkare. Mitt val- jag orkar inte börja om ...igen. Jag saknar verkligen min gamla läkare, funderar på att byta vårdcentral.

 

Fy så otäckt det var. jag avskyr dessa attacker. De tar så mycket energi. Energi som jag inte har. Hela onsdagen gick jag fortfarande i en dimma- som en bakfylla. Tack vare Snälla R lyckades jag göra klart inför Adams födelsedag.

Av Lillan & Adam - 24 oktober 2013 22:00

   Älskade unge! Nu har vi "hängt" i 10 år. Du & Jag. Det blir fler än 3000 dagar, Tänk att jag har sagt Godmorgon älskling till dig SÅ många gånger utan att det  känns tjatigt. Jag törs inte tänka på hur många gånger jag har tjatat om ditten och datten- gör si , gör inte så...

Jag hoppas att du är nöjd med din tioårsdag.

 

Frukost på sängen hör till på födelsedagar  

 

ORO

Av Lillan & Adam - 21 oktober 2013 08:44

Natten var orolig för Adam, han sov någon timma, vaknade, var uppe, snorade...Det var därför en trött kille som satt mittemot mig vid frukostbordet. Han protesterar inte mot att gå till skolan. Och han har ingen feber. Jag antar att han är helt slut när han kommer hem i eftermiddag. Själv uppskattar jag alla sömnavbrott- det motverkade/störde mitt drömmande. Så jag hann aldrig bli hyperstressad inatt   

 

I morgon ska jag på ett läkarbesök. Jag vet redan nu att det är en halvtimma avsatt för mig. På 30 minuter ska en nästan okänd människa bedömma mitt tillstånd. Och avgöra min närmaste framtid. Jag ältar ju 24-7 och försöker bli klok på varför jag inte fungerar. Utan större framgång. KBT-Anna är nog den som skulle ställa diagnos på mig. Läkare och KBT tillsammans är nog en bra kombination.

 

Det är något speciellt för mig med vårdkontakter numer. Jag är redan nu orolig och vet inte hur jag ska organisera morgondagen för att vara där i tid, vara rätt klädd....ska jag gå, cykla eller kanske borde jag ta bilen. Var är parkeringsautomaten... Jag som aldrig oroat mig tidigare för sådant. Jag har bara gjort. Jag har fruktansvärd ångest, svettas och har hjärtklappning. Oroar mig för att träffa någon från skolan, eller att någon ska se mig när jag går/åker till vårdcentralen.

 

Någonstans läste jag att uv-strålning stimulerar serotoninproduktionen. Jag har solat solarie sedan jag var tonåring. Kan jag ha påverkat kroppens egenproduktion genom detta. Blev halten låg när jag slutade sola, eller har den alltid varit låg men blivit stöttad av mitt solande. När jag diskuterade detta med Snällaste R så köpte han mig ett nytt solkort. Så idag ska jag ta mig ner till mitt gamla solpalats och låta mig strålas i 20 minuter.

Av Lillan & Adam - 20 oktober 2013 19:47

Ämnet serotonin finns i kroppen, när det är för lite så kan man bli deprimerad eller tvärtom. Slutsatsen är iaf att det behövs. Jag äter små blå tabletter för att höja mitt s-värde. Jag kastade bipacksedeln som informerade om alla biverkningar. Det var  fler  än jag hinner skriva på en kväll. Jag undrar om mina konstiga drömmar har med det att göra? Man kan stimulera serotoninproduktionen genom att tillföra tryptofan. Som finns i proteinrik föda som bl a valnötter (och andra nötter), bananer, linfrö, glass, keso...inget som smakar illa. Så nu ska jag äta mig frisk(are)

 

 

Av Lillan & Adam - 20 oktober 2013 16:52

Jag vaknade efter ännu en natt fylld av stressiga drömmar. Ute föll regnet. På med  regnkläder och stövlar   och ut med vovven.Jag känner mig förkyld och hade nog lite feber. Men inget som inte avhjälptes med Panodil.

 

Adam kom hem från pappan och hade med sig den envisa förkylningen tillbaka. Helt onödigt om man frågar mig. Jag avslutade ljudboken. När man har en bra bok så är det blandade känslor när den tar slut. Jag ska absolut leta efter fler böcker av Tove Alsterdal. Det blir nog en tur till bibblan redan  imorgon. Hoppas det finns fler i ljudboksformat.

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards