Alla inlägg under februari 2013

Av Lillan & Adam - 28 februari 2013 21:09

"I can listen to this all damn day"    https://www.facebook.com/photo.php?v=434819683262612

Igår fick jag ta del av en härlig motivationsfilm. Jag använde den i klassen idag och vi hade den som utgångspunkt i ett motivationsavstamp!!! Ungarna är så kloka samtidigt som de är så tonåriga! Det är  härligt att få vara  med dem och uppleva deras resa mot vuxenlivet.

 

Mindre härligt är att få kritik- jag har inte nått fram till alla i den "nya" klassen De saknar den förre lärarens pedagogik. Det kan jag förstå- vi är väldigt olika på alla sätt. Nu ska ju jag bara ha den här klassen i en termin så jag har inte för avsikt att göra om för mycket för dem- men jag är ju jag och det kan inte bli helt som de är vana vid. Jag bet ihop stoltheten även att det smärtar självförtoendet att bli kritiserad. Tog en promenad och utvärderade- försökte tänka om och körde på ett annat koncept. Kanske blev det bättre och kanske når jag fler. Men det känns ovant- kanske utvecklas jag?

 

Jag har fått några mail och SMS från Prinsen av Ä   . Han skrev bl a att han gärna vill komma hit o hälsa på mig :) Åhh det gör mig alldeles pirrig och supernervös. Det känns ändå bra, men jag är fortfarande alldeles för feg och "labil" för att våga satsa. Men det gör gott för egot och jag behöver inte ha dåligt samvete eftersom jag är helt ärlig   Samtidigt som jag längtar efter närheten så är jag livrädd för det som en relation medför. Det är ett och ett halvt år sedan jag första gången tittade in i de fina ögonen och totalt tappade uppfattning om tid och rum. Det var en omtumlande känsla- varm och härlig samtidigt som jag höll på att kvävas! Sedan drog jag mig ur, feg som jag är. Klädde orsakerna i praktiska problem... och visst är det måånga sådana....det skulle blivit en stor förändring...

 

Jag har även en underbar vän som har stöttat mig igenom den jobbiga tiden med sjukskrivning, ångest och förvirring. Han har funnits hos mig när jag gråtit, skrikit, sovit och överlevt! Han har lyssnat, förklarat och provocerat. Han har hållt om mig när jag varit rädd, klappat och tröstat. Han har hjälpt mig praktiskt och mentalt. Han har fått mig att skratta...Åh vilken lycka och rikedom att vara värdig denna vänskap. Tyvärr kan detta förmörkas av att jag känner mig otillräcklig som inte kan ge detsamma tillbaka. Men det kommer kanske en dag då jag kan det. Tack finaste Du- utan Dig hade jag inte varit så hel idag som jag är.

 

Det känns bra för egot att ha vänner och andra.....att Någon skriver varma, vackra saker till mig. Att Någon annan visar genuin(?) omtanke. Jag väljer vänner med stor reservation idag. Är inte alls lika benägen att bjuda in alla i mitt liv. Visst kan vi hänga och snacka men för att kvala in i VÄNREGISTRET finns det högre kriterier.

 

Jag har rensat rejält i telefonens kontaktmapp. Sedan finns det vissa som jag saknar oerhört mycket men inte hört av på länge....funderar på om jag är sanerad ur deras kontakt/vänlista? Vill kanske höra av mig, men vågar inte- vill inte få någon eventuell utrensning bekräftad.

 

Adam tillbringar veckoslutet med sin pappa och hans nya sambo. Det är en märklig känsla att det bor en annan människa i "mitt" hus och umgås med min lillprins. Men jag är enkom positiv till relationen då jag tror att det kommer bli bättre för ALLA. Det är dessutom första helgen som Adam inte krånglade något innan han skulle iväg   

 

Jag har provgått från jobbet till nya lägenheten idag- det känns inte helt ok. Och inte heller helt fel. Så jag tar det för vad det är just nu- känns det inte bra så får det bli en ny flytt   

 

Sammanfattningsvis så är nog livet, precis som året, på väg mot ljusare tider  Och det är bara för mig att uppmärksamma och ta emot det goda!

 

Just nu känns livet hoppfullt

Kenta sjöng ju; Just idag är jag stark i slutet på 70-talet.

 

Av Lillan & Adam - 25 februari 2013 22:16

"Fy, vem ringer och väcker mig halv åtta en söndagsmorgon"


 

Jag svarade tackochlov sansat och artigt i telefonen och tog emot en sjukanmälan från en förälder innan jag irriterat lägger mig ner i sängen igen...samtidigt som jag hör sonens frågande stämma "Mamma, det är måndag idag"    

Av Lillan & Adam - 24 februari 2013 10:25

Eller...vem har jag blivit? Förfärad inser jag att bilden av mig själv och spegelbilden inte är överensstämmande. När (?) blev jag sååå gammal och grå? Har jag kanske alltid varit det? Varför är min blick tom? Varför ler inte munnen konstant. Jag inbillade mig att det inte skett så många förändringar, inte så hemska. Men efter flera möten med mig i skyltfönster och speglar... så inser jag att jag blivit en riktigt sur, bitter/arg gammal tant. Tröttheten har fått ett utseende i mig.

 

Det är nu som allt smink behövs, timmar av jobb med håret och det är viktigt att välja kläder med omsorg. Jag vill inte vara denna trötta grå tråkiga bild. Stackars människor som tvingas möta detta vrak. Själv kan jag ju välja bort  alternativet att se- jag måste dock umgås med mig.

 

Måste verkligen ta tag i detta!!!! Om inte annat så för Adams skull. Han ska inte behöva skäms för sin gamla mamma...längre.

 

Det gäller bara att orka...

Av Lillan & Adam - 24 februari 2013 09:57

Herr Grums och den dansande björnen

I många månader har vi väntat på Boken. Häromdagen fanns den dock att hämta på biblioteket. Det tog inte många timmar för Adam att läsa sig igenom "Herr Grums och den dansande björnen". Efter ännu ett möte med den elake gubben och hans "vänner" så väntar han nu ivrigt på nästa bok.

 

Herr G är fortfarande elak och ställer till det för invånarna i Stora Pimplarby, men som vanligt kom  Polly och hennes vänner till undsättning I den här boken medverkade dessutom den tossiga kapten Kanada. Adam väntade läääänge på Fredag Kluremans traditionella talspråk "Sanningen är en citronmaräng" och fann den till lyckligtvis  i efterordet.

 

Reservationskön på bibblan var låång, så idag lämnar vi tillbaka boken för att nästa barn ska få glädjas!

 

 

Av Lillan & Adam - 24 februari 2013 09:46

 

Underbara Sörsjön    Det är en medborgelig lyx vi har i Norrköping. Friluftsområdet, där man kan åka pulka, skridskor och skidor om vintern. På sommaren kan man bada och leka där. Det finns dessutom trevliga joggingspår och promenadvägar samt en äventyrsbana för olika nivåer av ålder och mod.

 

Igår hade vi förmånen att få låna bil (vår är fortfarande på verkstad) och åkte ut till detta vinterparadis. Skidturen blev svettig, intensiv men inte så lång. I pulkabacken var det däremot full fart en lång stund.

 

 

 

....påfyllning i energiförrådet

 

 

....Mmmm go'choklad

    

Av Lillan & Adam - 22 februari 2013 14:42



Quizkampen PREMIUM


Åhh så roligt det är! Det var den äldsta sonen som bjöd in mig och utmanar mig ständigt i områden som jag inte alls behärskar. Förhoppningsvis lär jag mig något. Jag är helt fast...



Av Lillan & Adam - 22 februari 2013 14:17

"Att ha lov är som att varje dag är lördag" menade Adam när han plockade fram lite snacks till filmen. Jovisst är det lite samma sak- man är ledig tillsammans och man sover länge på morgnarna. Det är inte konstigt att man är trött på vanliga vardagar när klockan ringer....

 

 

 

Frukosten kan avnjutas längre...

 

 

 

Allt går på något vis långsammare. Jag har  dåligt samvete för att vi har varit inne så mycket, och att vi inte har gjort något speciellt det här lovet. Jag är verkligen TRÖTT, men visst hade jag tänkt en del aktiviteter. Vi brukar ha ett digert program med muséer, utegrejer, teatrar och lek planerade. Nu kom situationen med ev. flytt som en aktivitet. Igår provgick vi ett par gånger i området runt det aktuella huset. Adam ska få se lägenheten senare idag. I samband med promenerandet fikade vi en stund med farmor som bjöd på nybakade bullar   Att bilen är på verkstad kan vara en  orsak till hemmasittandet. Jag har blivit LAT och BEKVÄM och orkar inte ta bussen till ishallar och banor iår    Det var annars det som stod på schemat idag, men att pressa in det mellan BUP-besök, lunch och lägenhetsvisning var mer än jag vågade testa.

 

Istället blev det en extrafika till tredje filmen i Sagan om ringen-trilogin. Dessa filmer är så långa att det krävs både energipåfyllnad och rast. Nu har vi endast "the Hobbit" kvar.

 

Imorgon får vi iaf låna bil och ska nog åka till Sörsjön för att  åka skidor och pulka    Och ta med matsäck!!! Och på söndagskvällen ska vi på eld- och akrobatikshow. Så lite skojsigt händer det iallafall.

Av Lillan & Adam - 21 februari 2013 14:00

Igår hade vi finbesök, en fd klasskamrat till Adam och hans mamma var är och lekte hela dagen. Vi åt lasagne, pratade OCH det spelades en hel del TV-spel. Dock var killarna ute en liten stund i pulkabacken. Det var en sån där härlig dag en sån som som gör gott.

 

Och blombuketten....jag tycker att tulpan är en av de finaste snittblommorna. Förr var det svårare att få tag i tulpaner på vintern och därmed var den vackra blomman ett tecken på att vår och värme var i närheten.

 

 

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards