Alla inlägg under december 2012

Av Lillan & Adam - 20 december 2012 22:59

Mina dagar, eller timmar, är verkligen upp och ned- och det svänger så fort.


Igår var en mycket bra dag- allt kändes som förut. Fast mycket bättre. Jag shoppade. Umgicks med en underbar vän och en till. Duschade. Fixade till mig. Kände mig inte ful och oduglig. Åt thaimat.


Åhh vad härligt det är när det känns så.  Då klarar jag allt- inget är omöjligt.


Kenny sov hos oss för att vara säker på att vakna i tid. Underbart tyckte både Adam o jag 


Antagligen blev det för mycket bra av gårdagen så att det var tvunget att rasa ihop, likt mitt pepparkakshus, idag. Helt överraskande slog det till när jag  satt i bilen på hemväg...Jag blev blir så överumplad att jag var tvungen att stanna- Vart fn tog "fortsätt simma, fortsätt simma-strategin" vägen. Där i bilen blev jag sittande o grät o skakade. Jag mådde illa och fick svårt att andas. Försökte att ta mig därifrån men hade förlorat rumsuppfattningen och visste inte hur jag skulle ta mig därifrån eller vart jag var på väg. För en stund. Så otäckt. Igen.

Energikrävande.

Har varit väldigt trött, samlad, resten av dagen. Med  otrolig värk i benen-som träningsvärk...

Adam hade med sig en kompis hem från skolan   Kenny fortsatte med installationen av tv'n. Vi åt mat. Spelade "Tjuv och polis" Egentligenen alldeles underbar dag. Som avslutning har jag plågat mig med "Love actually". Men... Imorgon ska jag på SAMTALET med någon...Jag är spänd men inte förhoppningsfull. Neutral. och kanske en aningens nervös...Måste göra det. Kan bli bra.

Av Lillan & Adam - 20 december 2012 22:27

I förrgår kom vår julklapp- en ny TV!!!! En stooor och platt tv anlände strax efter lunch. Det är inte helt enkelt att byta tv- Den gamla klumpen ska ut, den nya ska in och installeras, konfigureras med alla andra tekniska prylar. Ja till och med med våra telefoner....? Det behövs bara några sladdar, appar och ...TÅLAMOD. Jag är lyckligt lottad som har en tekniktokig son som hjälper mig med det jag inte kan- dvs allt förutom att trycka på on-knappen.



Att bygga pepparkakshus är inte min grej. Jag verkligen HATAR smält socker!! Det bränner mina fingrar, kladdar och är allmänt besvärligt. Monteringen gick dock riktigt bra i år ..nja lite ojämnt var det kanske...kristyren var lite lös och rann ut mer än nödvändigt- annars blev det riktigt bra. Tills jag "bara ska" rätta till placeringen...KRASCH!!! Och marsch ner i soptunnan- där kan du stanna, Dumma pepparkakshus!!!

 

Av Lillan & Adam - 17 december 2012 22:26

Igår var vi på julshow med Östgötabandet, Maria Olofsson och Ola Lager De var alla fantastiska.

En bild

Christian och Emilia var också med. E var lite skeptisk till en början men efter ett tag så vrålade hon i för full hals i  bl a "Hejsan hoppsan, när julen kommer ska varenda unge vara glad..." Det känns härligt att göra något tillsammans med sina älskade ungar. Jag mådde riktigt bra efter och passade på att ta upp julkartongerna från källaren.  Ritade även mallarna till pepparkakshuset, bakade delarna...En bra dag helt enkelt   

Av Lillan & Adam - 16 december 2012 10:31


 


Jag vaknade av att lillprinsen klappade mig på kinden  med ett "Godmorgon till tredje advent". Sämre morgon kan man ha   Idag känns det bättre och jag har distans till gårdagen- med respekt för vad som får mig att "vingla" Jag försöker att acceptera att det är så mina dagar kan bli/vara. Vill försöka att få det till stunder som jag tar mig igenom utan för stora konsekvenser. "fortsätt simma, fortsätt simma..."


Vi startade med köttbullemackor till frukost och på dagens agenda står det; pulkaåkning med Christian och Emilia samt julshow på Kulturkammaren.


I paketkalenderna var det idag julkort och tre skumtomtar. Så vi bör även skriva och skicka iväg dessa kort idag. Sedan vill jag gärna få upp julpyntet och granen- men vi får se...


Av Lillan & Adam - 16 december 2012 10:11

 

En alldeles vanlig lördagsfrukost på Ljura... den här lördagen.


Gårdagen, som började så bra- utvecklade sig tyvärr inte lika väl som jag trodde   .

På aktivitetslistan fanns flera alternativ: 1) åka till grannstaden o köpa julklapp till pappan och Prinssessan E. Jag känner inte att jag vill möta någon jag känner, därav valet att åka iväg o handla. 2) tvättstugan var bokad till kl 14. 3) bygge av pepparkakshus 4) julpyntning.

En hel dag med rolikga saker- ja handlandet kändes inte alltför lockande. Jag vill som sagt inte möta några bekanta och ev tvingas svara på hur jag mår. Jag skäms över att jag inte fixar att genomföra mina dagar som sig bör. De har ju lika mycket att göra som jag och de klarar det ju. Och dessutom har jag i och med min sjukskrivning åsamkat mera jobb för flera andra människor. Så, nej- jag är inte stolt över vad jag har ställt till med.


Hur som helst så bortrationaliseras shoppingturen av flera orsaker (läs hittepå-orsaker).


När jag kl 14 upptäcker att jag har förväxlat tvätttiden med söndagens så kommer den igen- den där hemska känslan av att inte ha koll...paniken tar fart och jag känner puls och svettpärlor som ökar. Jag tänker på Doris i "Hitta Nemo" "fortsätt simma, fortsätt simma" och tar mig upp i lägenheten. Denna lilla miss får mig att totalkvadda. Det blev inget mer av de planerade aktiviteterna- kroppen lydde inte. Tårarna brände och jag var ledsen, rädd och TRÖTT.


Adam som tillbringat hela förmiddagen i pulkabacken, ville leka med en kompis och jag följde honom en bit...promenerade vidare...(fortsätt simms fo....) Jag avbokade ett besök av en god vän som jag verkligen saknar och som jag oroar mig för: hon är oxå mycket trött. För att jag bara inte orkade.


Vi fick trots allt en trevlig lördagskväll- med mys framför tv'n. Återigen så satte dock kroppen begränsningar och jag får otroligt ont i magen och mår illa.


Jag somnar i soffan när Adam gått till sängs...fortsätter sömnen i sängen och vaknar kl  9.00 idag. Man kan tro att jag bör vara utvilad- men jag är helt slut- det är jobbigt att vila och sova....


Av Lillan & Adam - 14 december 2012 12:59

Det är fortfarande kallt ute, men när solen skiner känns det helt ok att vara ute. Jag har tagit min promenad  ! Adams psykolog från Bup ringde för att stämma av med mig. Det känns bra med de samtalen. Vi är överens om att hon inte riktigt når fram till problemet. Jag gav några förslag utifrån mina tankar och upptäckter. Hon nappade på dem och funderar vidare. Efter alla dessa möten så medger hon att hon ser autismdragen ännu tydligare. Vilket känns bra. Jag är väl medveten om Adams problem- även om jag inte kan sätta något specifikt namn på dem. Fast jag undrar vad det egentligen betyder att hon ser tydligare nu. Att han har problem inom autismspektrat såg de väl redan tidigare. Så sa de iaf. Men att ADHD problematiken var starkare. Vilket jag har ifrågasatt.


Det har jobbats mycket med Adams "ilska" att han ska lära sig känna igen den och kunna hantera den. Det har kännts lite motigt att jobba med problemet och att inte uppmärksamma det goda och fungerande för att komma åt det onda (K.O.M.E.T) vilket är en strategi som jag själv tycker brukar fungera bättre. Men det är de som är proffs.


Adam har flera gånger haft svårt att prata om ilska och inte velat erkänna att han varit arg. Och jag tror att jag förstår det. NU. Han är verkligen inte arg- utan det är nog en osäkerhet och frustration som gör att han reagerar så utåt- egentligen är han nog rädd. Och då är det rädslan som är problemet. Vad är uppbyggande för att ta bort rädsla- självförtroende och säkerhet. Då jobbar vi vidare på den biten...precis som jag redan gör.


Det känns bra när jag tycker att jag får bekräftelse för at jag är på rätt väg- menn sorgligt när jag ska berätta för psykologen vad som behövs. Kanske är det trots allt jag som har fel och hon låter mig hållas, så som psykologer ska...


Vårt badrum eller vår lägenhet har mer än en gång varit objekt för vatten på fel ställen...det läcker  från element, det översvämmas för att det är fullt av grus i rören, det rinner vatten längs väggarna i köket  eller droppar från taket i hallen. Det värsta var trots allt när badrumstaket rasade ner i badkaret. Dagens problem är av enklare karaktär; ett rör från handfatet har gått av. Det är inte mycket att bli upprörd över och på måndag kommer de och åtgärdar det  Tills dess ligger det en handduk över handfatet...

Av Lillan & Adam - 13 december 2012 20:59

Hörde just om diskussionen att de på några skolor uteslöt pepparkaksgubbarna ur luciatåget. Kanske var det av samma orsak som att det har diskuterats om skolavslutningar i kyrkan och att sjunga nationalsången i skolsammanhang.... men det kan oxå ha varit av religiösa orsaker eller estetiska. Men många är snabba att dra slutsatser. Många diskussioner blir det. Om dem. De som har bestämt.


Det är nog så att man måste ha en viss dos med problem och är landet lugnt och tryggt så får man skapa "hittepå-problem" Vad är det vi är så rädda för? Det blev heta debatter. Det ena handlade om det etiska problemet och att det skulle bero på att någon folkgrupp skulle kunna ta illa upp, den andra diskussionen handlade mer om barnens rätt till inflytande- det SKA vara något kul för barnen, menade flera föräldrar. Vill de vara pepparkaksgubbar eller tomtar ska de få vara det. Jag funderar lite; Varför inte ha en Darth Vader längst bak i tåget...eller en Pluto? OM barnen vill?


Den här bilden fanns  passande nog på min tidslinje på Facebook

 

Jag är färgblind när det gäller människor- jag ser individen. Sedan kan vi aldrig förneka att vår uppväxtkultur har format oss. Jag vet inte om det har med geografisk härkomst att göra eller religiös.  Men att låta "våra" traditioner ändras för att vi tror att andra ska ta illa upp är väl att förnedra av högsta klass. Sedan har jag aldrig förstått varför det finns pepparkaksgubbar i ett luciatåg...eller tomtar. Men jag tycker att det är mysigt. Och mössen vad har de där att göra? Men på något sätt har vi skapat tradition så att det känns självklart. Men om barnen inte sjöng Mössens julafton, så skulle det kännas konstigt och svårmotiverat.



Diskussionen om att det ska vara roligt är jag tudelad till- ibland finns det vinster med att barn får foga sig i något som de vuxna har bestämt. Tror jag. Om allt är roligt- hur märker man då när man har kul? Och oftast kan det bli kul om man bara vågar prova något nytt och okänt.


Jag hörde  ett inslag på radion om att det är så många luciatåg numer att de inte längre upplevs högtidligt/roligt och att dessa behöver därför skojas upp och förslagsvis jämställas...klart att Lucia kan vara manlig???


NU känner jag mig konservativ på allvar. Vad är det för fel på att fortsätta fira Lucia med en kvinnlig gestaltning- hon var kvinna. Den manliga varianten av namnet; Lucifer, står inte för ljuset utan snarare det motsatta. (Darth Vader kanske kan gå först istället) Oavsett om Lucia/Lussekärringen var en häxa eller ett helgon så var det en hon som kom runt den 13 december och var någon som vi har ansett att man ska hedra eller iaf bör hålla sig väl med. Att hon senare har åtföljts av de tre kungarna(stjärngossarna) och tärnorna är enligt mig en lyckad kombo.


Jag tror att allt detta är en effekt av att vi i Sverige inte vårdat våra berättelser utan vill enbart ha festligheterna. Osäkerheten varför vi firar vissa dagar-helger gör att vi nöjer oss med att fira- utan att behöva veta. Men då blir det diskussioner om ditten och datten. Det är få historiska eller religiösa grunder till våra liv. Men det är fint att gifta sig i kyrkan och klart att barnen ska döpas och konfirmeras. Att gå till kyrkan är däremot inte alls aktuellt i många hem. Dock leker vi gärna kristna två gånger om året; till påsk och  jul.



 

Av Lillan & Adam - 13 december 2012 20:32

Åh ett sådant fint lucia-arrangemang de hade ordnat på Prinsessan E's förskola. Inte något jobbigt tåg med blyga (läs förskräckta) barn.  Utan det var fika tillsammans (Elin hade med sig underbara saffransbullar och goda smörgåsar) och sedan blev det allsång med traditionella luciasånger. Vilka barnen hade övat mycket på. Några barn lockades fram att sitta samlade med sina kamrater och fröknar. DÅ....hände det som jag avskyr; alla förbannade kameror!!! Som förstör nuet för oss alla. Som skrämmer barnen. Alla ska ha bästa bilden och vara längst fram...Undrar hur många som lägger ut dessa bilder till höger och vänster på bloggar och Facebook. Till vilken glädje. Jag kan minnas stunden utan foton. Jag behöver inte ha allt dokumenterat för att komma ihåg. Fast jag tog faktiskt ett kort i början av kvällen på prinsessan och hennes pappa. Hon var så fin i sin vita klänning och med glitter i håret.


Jag var ju tveksam till hur jag skulle klara detta evenemang. Adam var helt inställd på att vi skulle gå så jag delade inte med mig av  min oro. Förutom kalabaliken med alla kameror så kom givetvis samtalet som jag var rädd för; "Jag hörde att du inte mår bra" Då började allt snurra och tårarna brände...Jag vet att det är i all välmening och att det kanske uppfattas som att vara oartig att inte fråga. Men det är en hemsk fråga just nu. Jag kan/vill verkligen INTE prata om det. Inte än. Kanske aldrig.


Jag känner mig ändå stolt över min dag: det blev en promenad till biblioteket; jag lånade faktiskt en ny bok också. Bilen har blivit avsopad, tankad och körd en stund. Jag tömde den även på det skräp som fanns kvar sedan Kennys flytt- ja inte det i bagageutrymmet då, eftersom den luckan har frusit fast. Och läkarintyget är postat. Och vi har lussemyst.


OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards