Alla inlägg under maj 2010

Av Lillan & Adam - 31 maj 2010 22:00

Vilka underbara grabbar jag har. Visst var det med viss oro/trötthet som jag räknat ner mot mors dag. Det är en dag som jag borde uppskatta till tusen, men det har varit körigt på jobbet och jag är riktigt trött. Kände verkligen inte att jag orkade att ta hem grabbarna med familjer för att bjuda på massa mat. Även om det är bland det bästa jag vet- både att laga och bjuda på mat. Och givetvis att få rå  om mina käraste. Så lycklig jag blev när det gick upp för mig att jag skulle få äta thai-mat på restaurang!!! Efterrättstårtan serverades i Christian och Elins nya lägenhet. Det kunde verkligen inte bli bättre.

  

Av Lillan & Adam - 29 maj 2010 22:30

Vi har fött upp vår första dinosaurie!!

För några veckor sen köpte vi ett "Dino-ägg" Ett normalstort ägg som ska ligga i vatten under något/några dygn för att sedan "kläcka" fram en liten dinobebis. I torsdags startade vår vattenvärpning och vi har försökt att dokumentera detta i ord och bild:

Torsdag 16.00

 



fredag 8.00

Det har inte hänt något.....

16.00

Nehe...undrar om det kommer att fungera...?

Under lördagen hände ingenting under dagen ...men på kvällen så tyckte jag att det hänt något och stack ner handen i vattnet och PANG!! så tittade Dino fram...

 

Det var jättespännande att följa kläckningen...tills det var klart.

  

Vi var så uppspelta att vi tog upp vår bebis ur vattnet och först dagen efter läste vi att den faktiskt ska ner i vattnet ett tag till för att växa till sig...och det gjorde den verkligen..den blev jättestor!!

Men när den torkar så blir den liten igen.. Riktigt kul grej!!          

Av Lillan & Adam - 27 maj 2010 22:30

Förskoleklassen tog sig en heldag i Kolmårdens djurpark....och jag följde med!! Även om jag inte kan förstå meningen/syftet med denna resa ur ett skol och lärandeperspektiv så var det en mycket trevlig dag.


Vi var en samling på 23 barn, 2 personal, 4 förldrar, en skrinda och en rullstol.

Samtliga kom med hem igen .

  Alla apor var inne, då de håller på att rusta upp utegården åt dem. Visst är han mäktig Alfattah. Jag tror att vi är jämnåriga.  Vi kom lagom till snöleopardens lunch... 


Barnen hängde över flaket och tittade intresserat på menyn, Tack och lov så var det ingen som frågade vad det var som serverades... Ibland känns verkligheten så brutal.

Vår egen meny bestod i hamburgare, pomme och läsk. till efterrätt delades det ut varsin glass. Jag tror att alla blev mätta och lyckliga..... 

Det var en mycket trött Adam som åkte tillbaka till Ljura. Taktiskt att sova en stund iochmed att det skulle simmas senare på eftermiddagen. så söt han är mitt lilla troll!!     

     

Av Lillan & Adam - 23 maj 2010 22:15

Dagen har ägnats åt det traditionella riddarspelet i Ekenäs. Under väldigt många år så har det bjudits in till tornerspel och annat skojsigt under pingsthelgen vid Ekenäs slott. Familjen, framförallt mamman har varit där flera gånger och tycker att det är mycket trevligt.Det har dock passerat ett antal år sedan jag sist besökte detta evenemang och det har utvecklats. Det är idag ett relativt dyrt nöje, även om många kostnader är valbara; ponnyridning, armborstskjutning och diverse tidsenlig försäljning...?

    

Adam hittade tidigt en vacker lergök som kvittrade underbart med hjälp av lite vatten... det var många varv förbi denna pippi innan Adam beslutade sig för inköp.


Musikunderhållning...


..gycklare..

 


..riddare

 


 och givetvis en påse brända mandlar  


och en snygging!!!


Det var en mycket lyckad dag, även om inte vädret var det allra bästa.                

Av Lillan & Adam - 17 maj 2010 20:17

Javisst nu är solen här och då börjar givetvis simskolan  !


Adam är anmäld till en  intensivkurs i simning inför sommaren. 18 barn och tre simlärare i en bassäng! Alla barnen kan simma skapligt men behöver träna på att  t ex andas samtidigt.  Flera (t ex Adam) behöver dessutom finslipa på tekniken; vinkla..dra upp... isär och ihop...Detta kommer pågå 10 tillfällen under två veckor. Det blir säkert jättebra!! Funderade tillbaka i tiden, när de stora grabbarna var små; då var det simskola i någon iskall insjö 2veckor innan midsommar. Barnen var huttrande o blå i vattnet medan föräldrarna stod på land  påbyltade med såväl tjocka tröjor som jackor. Men de lärde sig simma och det var ju det som var meningen. Adam däremot har enbart simskolat inomhus.

Av Lillan & Adam - 16 maj 2010 08:24




Igårkväll var det en del funderande och lite jobbigt... tur att man vaknar upp tillsammans med en egen solstråle. Vilken vitamininjektion det är att få en skön morgonkram och ett morgontröttigt mummel "God morgon mamma?" Eftersom klockan var strax före 8 så hade jag varit vaken en bra stund. Underbart att ligga kvar och invänta prinsen öppna ögonen till en ny dag. Och vem vill missa den  varma kramen. Kom att tänka på en vacker video som jag fick på mailen för länge sedan... 

http://www.youtube.com/v/PgQcOqgYGlE&hl=sv_SE&fs=1&">    

Av Lillan & Adam - 15 maj 2010 22:45

Det är inte så ofta jag tänker på att jag är ensam. Jag känner mig inte ensam. Jag har min lille prins, mina vänner och ett underbart jobb. Men i vissa situationer så är det väldigt tydligt. Exempelvis att handla en sen fredagseftermiddag eller en lördag i djurparken. Jag har lyckats att göra båda den här veckan. Visst känns det jobbigt ibland att se skillnaden i min korg och "lyckliga familjens" vagn. Det skulle nog inte vara dumt att ha en vuxen att planera och diskutera inköpen eller middagen med. Fördelen är väl att jag inte behöver kompromissa- utan gör som jag vill- det är ju jag som ska laga, betala och äta det... Det är iofs sällan jag blir överraskad!


I djurparken och liknande platser, vilket är alla familjers "mekka" verkar alla sååå lyckliga. (vilket inte alls behöver vara så). Jag har underbara dagar med Adam och "slipper" dela hans uppmärksamhet med någon. Men visst att få dela hans utveckling med någon....


Jag har svårt att tänka mig att jag ska leva i ett förhållande igen...men visst saknar jag det ibland. Någon att dela sysslor med, och ekonomi kanske. Någon som håller mig i handen, pillar mig i håret...Eller att åka på familjesemester...


Umgängeskretsen som "singel" är spännande. Man umgås mest med andra i samma situation; hur många kvinnliga 45 åringar med sexåriga söner finns det???  Dessutom är det en temporär social konstruktion, för när singelskapet är över gäller det även singelvänskaperna.


Det som skrämmer mig mest är nog att bli gammal  (o sjuk) och vara ensam. Eller vad händer när Adam växer bort från mig?


Adam har börjat ifrågasätta varför vi inte kan bo ihop med hans pappa, det är svårt att ge en sex-åring ett ärligt svar på den frågan. Hur dåligt mår han av att ha två hem? Mår han dåligt överhuvudtaget? Han har nog inget minne av att vi ens har bott tillsammans.


För någon vecka sedan presenterades en avhandling som visade att skilsmässobarn inte mådde psykiskt sämre än andra- som vuxna. Det känns ju genast mycket bättre..?

  


Av Lillan & Adam - 15 maj 2010 21:32

Vi hade turen att få låna Christians bil och då passade vi på att göra en utflykt, såklart! Återigen en heldag bland de "vilda djuren" De flesta arter var framme idag, ja till och med järven och salamandrarna visade sig.


Det var mycket folk och givetvis var det några "nästan-olyckor" igen. Dvs barn som kommer FÖR nära farliga djur. Jag förstår inte hur föräldrar vågar låta sina telingar gå/springa själva inne i parken. En Tobias klättrade över staketet mellan dolehundarna, vatten och tigrarna och en Erik sprang alldeles ensam mot staketet/stupet vid elefanterna. En annan lite större flicka ville mata kamelerna och fick hjälp av pappa att klättra in till dem- de är ju växtätare, men iaf... Adam håller sig absolut nära mig hela tiden, det är dessutom väldigt trevligt att dela upplevelserna som besöket för med sig.

Förutom djuren så finns ju andra aktiviteter;

    


Höjdpunkterna på dagens besök var nog delfinshowen som i år är mycket fartfylld. Vi lyckades äntligen pricka in även säl-, sjölejon- och sjöbjörnsuppvisningen, så toppenbra den var!!!


Påfågeln visade sin absolut vackraste pose

    

 men även den har en baksida...


Adam tycker att det är roligt att testa lite engelska ord ibland och räknar gärna.

så här presenteras one, two tree elephants...alltså två trädelefanter  Jag tror att det är en ny sort, den tredje är kanske en asiatisk variant (?) Detta har vi tokskrattat åt under eftermiddagen. Underbara unge, jag älskar dig!!

Andra favoriter är ju Timoons kompisar; surrikaterna;

 

Glass hör sommaren till..

hungriga kameler...

Dagens djur; hundar(?)

Dolehunden...

 

Jag har försökt hitta lite information om denna asiatiska vildhund men har inte lyckats så bra..får jobba vidare på det.


Präriehunden är trots namnet ingen hund,  utan en gnagare. Den tillhör ekorrfamiljen. Att den heter hund beror på att den skäller som en sådan. Präriehunden lever främst i Nordamerika...och i Kolmårdens djurpark förståss.

Präriehundarna är aktiva på dagen och stannar över natten i de jordtunnlar de grävt. Tunnlarna är 10-15 cm breda och som längst 300 m. I mitten av tunnelsystemet finns ett bo som är cirka 40 cm i diameter och ligger 1-5 m under markytan. Jorden som grävts ur tunnlarna placeras runt ingångarna för att skydda mot vatten. Häftigt att se när de gräver sig upp ur sina gångar.


    

Efter en solig dag är det skönt att vila lite..

                 

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards