Alla inlägg under januari 2010

Av Lillan & Adam - 31 januari 2010 20:00

En dag inne är väl ok, men när det blir ett överskott på energi i en sexåring är pulkabacken en utmärkt aktivitet. Lekparken ser inte så funktionell ut och att cykla verkar inte heller gå så bra...

      



    


Adams storebröder var hemma på middag idag- det är så mysigt!! Emilia var solig och nöjd som vanligt, tänk så fort tiden har gått. Hon är dryga fyra månader nu.


I och med mina ändrade arbetsuppgifter så har det blivit riktigt skojsigt att laga mat hemma igen. Inspirationen och kreativiteten flödar. Ugnsbakade skaldjursfärsfyllda fiskrulader med hummer- och vittvinssås tillsammans med grön sparris uppskattades av samtliga. Stackars Elin som inte törs äta mjölkprodukter (för Emilias skull) fick avstå såserna. Som dessert serverade vi apelsinsallad med valnötter och splitsad av choklad, toppat med lite kanelgrädde. Helt ok det oxå.


Jag är helt besatt av "Halv åtta hos mig" ett underbart matprogram, där fyra för varandra helt okända personer ska bjuda varandra på tre-rätters meny. Detta sker i tävlingsform och det är deltagarna själva som poängsätter varandra. Jag blir så inspirerad och HUNGRIG varje gång.

Av Lillan & Adam - 30 januari 2010 20:00

 

Ibland är det skönt med en innedag. Vi passade på att bada maarsvinen och Puff fick även komma i nära kontakt med saxen. De blev sååå mjuka och fina! Dessutom luktar de underbart.

Av Lillan & Adam - 29 januari 2010 19:00

  

Så mycket snö det är ute, jag har inget minne av att det någonsin varit så här mycket snö under så lång tid. Det är underbart vackert, men visst ställer det till med en del problem. Trafiken kommer inte fram och även som fotgängare blir det lite besvärligare att ta sig fram. Snöröjningen hinner inte med att få undan överallt och eftersom det står bilar parkerade så kan de varken röja på trottoarerna eller långs med dem. Trots allt detta så föredrar jag allt detta om man tänker på alternativet; slask, blött, mörkt och kramsnö.


Här är några bilder som vi tog på hemvägen från frita:

     

Fredagmys blev med mumsiga tacos. Både Adam o jag tycker att det  är så gott med "plockmat "  Vi smaskade även i oss glass och konserverade persikor  Bolibompa visar en annorlunda berättelse, en saga med möjlighet för tittarna att påverka innehållet. När  avsnittet är slut så finns tre alternativ att rösta på...hur ska det gå? Adam är mycket aktiv i detta och tar uppdraget på största allvar. Hittills har hans val överensstämt med majoritetens. Vi får se hur han tar det när/om det inte blir så. Hur som är det en kul idé.

Av Lillan & Adam - 3 januari 2010 15:07

Okey då har kriget brutit ut på allvar!! För det goda, förståss! Imorse var  snögubben delvis rasad, dvs han hade blivit halshuggen. Mycket beslutsamt hämtade jag ett antal hinkar kallt vatten som jag varsamt hällde över och runt vår redan så nerkylda vän. Det värmde antagligen en snögubbes hjärta    Projekt rädda snögubben engagerade även en av våra trevliga grannar, som även han retats sig på att folk inte kan låta bli det som inte är deras. Inte för jag vet om man kan yrka på någon äganderätt när det gäller snöskulpturer..men men det var väldigt rart av honom!! Så nu är det en isstaty som pryder vår gård och det kommer att vara LITE svårare att få isär honom. DET GODA SKALL SEGRA!!



Solen sken och det var så vackert i pulkabacken, Adam träffade en ny kompis; det är så häftigt när två grabbar i samma ålder träffas, det är så okomplicerat och fint. Snabbt klarar man av att spa na in varandra och inse att den killen verkar ok. Hej ska vi leka? inte förrän efter en halvtimmas kasande upp och ner i backen skrattande och fnissandeså blir det intressant med presentation. Under hela leken närmar de sig varandra försiktigt med hänsyn till vad den andre verkar gilla. De härmar varandra...


Det var först idag som jag såg några flickor i backen, annars har det varit killar 9-12 år. Inte så många om man tänker på hur många som bor i området. Idag visade sig iaf de första två töserna och den ena var verkligen en härligt tuff pojkflicka som inte bangade för något, medan hennes kompis inte verkade vara lika bekväm i situationen. Min fundering är; är vinterlek  en pojkaktivitet??


Idag ska Adam till sin pappa och han väntar ivrigt. Jag kan inte påstå att jag är lika ivrig..även om jag är glad över hans iver.

Av Lillan & Adam - 2 januari 2010 18:12

Ha, imorse stod snögubben kvar!! Det goda skall segra till sist!!


Det är fortfarande väldigt kallt ute -10 grader! Men det är såå vackert med snön som ligger på mark och trädgrenar. Vi har tillbringat även den här dagen vid pulkabacken. Adam blir allt modigare och idag skulle han stå på snöbrädan. Det kanske inte fungerade som han önskade, men jag såg det som ett enormt framsteg.

  


Efter en långpromenad till morfar tur & retur via bibblan var vi rätt möra i benen- Då var det skönt att slå sig ner i soffan med en Lasse & Maja bok.

Av Lillan & Adam - 1 januari 2010 10:15







   Igår var det sista dagen på 2009 och det blev ett bra slut på året för oss. Vi var i pulkabacken under dagen och Adam åker gärna både fort och bakåt. Han är ju lite försiktig av sig så jag blir så lycklig när han VÅGAR lte till.

Väl hemma och inne i värmen igen så drack vi "riktig" choklad. Gjord på mumsig kakaosmet. Mmmm


    



Det är en trägen kamp om snögubbens vara eller inte vara, när vi kom ut igår morse så låg den ner igen. Det känns som nu måste vi visa att vi vill verkligen ha den stående och  trötta ut den elake snögubbsvältaren!


Nu är det ett nytt decennie som startat. Adam och jag gick ljuspromenaden i år oxå. Det var kallt ute men så vackert med alla tiotusentals marchaller, ljusslingor och ljuskronor. Vi försökte verkligen att ta bilder men de blev absolut inte bra.

Den årliga korven intogs, men i år klarade vi oss utan att få senap på hela overallen.

Även om man klär på sig skidoverall, mössa, vantar... så blir det lite kyligt om kinder och mammas fötter.


Nyårsmenyn som vi komponerat gemensamt; liten räktoast, hamburgare och glasstårta. till detta dracks röd saft/vin.

    


Vi pratade lite om nyårslöften och Adam förstod vad som väntades av honom och avlade de löften som han så väl visste att hans mamma förväntade sig. Fy såå hemskt!! Jag fick verkligen dåligt samvete. Som balans så hade han några relevanta motdrag på hur mina löften borde se ut. Han är smart den lille   


  

Fin kille i julslips.


Adam hade verkligen tänkt sig att vara vaken till tolvslaget men 20.30 var det kört; snälla mamma kan jag få sova en stund, du kan väl väcka mig?? Givetvis väckte jag honom en kvart innan och vi tittade på fyrverkerierna som fyrades av runt omkring oss. Det är fint och stämningsfullt, men nästa år ska vi vara ute bestämde vi. Tänk så många det är som har raketpaket.


När jag gick runt och släckte så fick jag åse en tragisk syn; "snögubbevältaren" visade sig vara en mycket ilsken pojke ca 17 år, han var så arg på den coola killen i vitt som inte vill rasa eller gå sönder. Så mycket energi/ilska som killen öste ut över "gubben", innan han till slut fick omkull honom. Detta gjorde mig alldeles tårögd och nu förstod jag att det är jätteviktigt att vi fortsätter ställa upp vår snökompis.



OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards