Alla inlägg under juli 2013

Av Lillan & Adam - 31 juli 2013 11:35

 

Under en promenad igår klagade Adam över en tå som gjorde ont. Det var ingen vacker syn som doldes under strumpan- Aj, aj nageltrång??? Vi dränkte den svullna tån och det inflammerade stället med sprit och gick till sängs.

 

På vårdcentralen stack doktorn hål på det onda och kvar blev ett HÅL. Även att Adam var orolig och rädd så låg han stilla och pratade om diverse Skylanderskaraktärer och deras egenskaper medan doktorn höll på med tån.

 

 

Av Lillan & Adam - 30 juli 2013 21:51

Idag har det regnat mest hela dagen. Jag tycker att det är ganska mysigt att vara ute i  sommarregn om det inte blåser samtidigt. Och om man är rätt klädd. Paraply är bra om man ska gå en kortare sträcka, det är vindstilla och det inte regnar så kraftigt. Annars... så föredrar jag regnställ och gummistövlar- det är grejer det! Gärna en keps också så slipper man få vatten i ansiktet. Härligt!!!

 

Vad gör man annars regniga dagar- Mysfikar med go'choklad och bullar. Adam har haft en kompis här, jag har bakat tekakor och varit på bibblan för att förnya innehållet i boklådan. Det blev två deckare och en Alexander Mc Call-Smith. Sedan har vi skrattat oss igenom ännu en film med "Dag-Otto"

Av Lillan & Adam - 30 juli 2013 09:19

Man vet aldrig vad man hittar på en morgonpromenad...

 

 

 

          

 

Av Lillan & Adam - 30 juli 2013 08:52

Igår var jag på mitt tredje KBT-samtal. Det  var väldigt jobbigt och enormt energikrävande. Det kändes ändå rätt bra när jag gick därifrån. Eftermiddagen var helt ok; hälsade på Adams underbara farmor och sedan hämtade vi prinsessan E från hennes första dagisdag efter semestern. Det var en glad men trött tjej. Och hungrig!!! Adam är så söt och hjälpsam. Han fixade till lite mellis i väntan på maten.

 

 

 

...vilket inte alls påverkade aptiten när det var dags att äta kycklingwraps. Båda trollungarna åt ivrigt!

   

 

Dusch och en stunds barnprogram...

 

DÅ slog den till, elak och obarmhärtig; dunderångesten- paniken. Mitt i soffmyset med två underbara ungar som bara myser och gullar. Jag svettades, hjärtat slog volter och jag var tvungen att styra andningen för att få luft. Jag försökte hämma den genom att fokusera på några mat- resp inredningstidningar. Försökte tänka på och praktisera det som jag fått som läxa; känn efter och byt ut destruktiva tankar. Jag kan, jag kan...Det gick inget vidare. När den lilla prinsessan somnat la jag mig i soffan och slumrade till någon tecknad film. Jag blev inte helt fri från detta obehag förrän vid midnatt- men de sista timmarna handlade om förvirring och besvikelse över att det hade hänt...igen. Idag försöker jag stärka mig genom att betona att det är över och att jag klarade det bra! Kanske liiite analyserande om VARFÖR???

Av Lillan & Adam - 30 juli 2013 08:45

Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan mina matlistor.

 

Med jämna mellanrum gör jag måltidsplaneringar utifrån humör, aktiviteter och innehållet i kyl- och frysskåp. Det känns tryggt och bra att ha dem när tiden och fantasin tryter. Det är inte så att jag följer dem slaviskt utan är fri att möblera om och förändra. Jag får lite koll på hur många middagar jag har underlag till hemma samtidigt som det ger mig inspiration att fundera ut vad jag ska göra för gott med fläskscnitzlarna på fredag??? Jag är ganska noga med att varje måltid är viktig oavsett vad vi äter. Dukningen är oftast genomtänkt och bordet ska vara fritt från annat "skräp" när vi äter. Servetter, fina glas och tända ljus är viktiga ingredienser för en harmonisk måltid. På något sätt tycker jag att det dessutom förhöjer smakerna när det är fint på bordet. Det är trevligt med blommor också. Så här mysig kan en lunch med blodpudding se ut.

 

Av Lillan & Adam - 29 juli 2013 22:30

Hokus pokus och simsalabim.....

 

   

   

Av Lillan & Adam - 28 juli 2013 15:51

Adam är på hemväg   Jag saknar honom så enormt när han är borta.   Jag försöker verkligen att njuta av ensamtiden. Jag tror att jag lyckades ganska bra den här gången. Många promenader blir det. Lååånga promenader blir det. Och några bilder....

                 

            

 

Naturen växlar, blommor vissnar och ersätts av nya. Vissa träd och buskar får vackra bär, några ätliga och andra inte.

      

       

Jag har börjat renovera min fönsterram; skrapat, slipat och grundmålat. Jag tror att det blir en jättefin anslagstavla! Jag gjorde en loppissväng i sta'n idag- mest skräp men jag lyckades hitta en magväska som jag vill ha till hundpromenaderna (godis, borste, mobil, nycklar...) och en smart väska till Adam som rymmer hans DS, mobil och nycklar när han ska iväg till kompis.  Sen fann jag ett vackert smycke med skyddsängeln Raphael som jag gav till en tapper och modig tös.

 

Av Lillan & Adam - 27 juli 2013 23:00

Vovven fick vara ensam ganska länge idag eftersom vi irrade bort oss flera gånger på "loppisvägarna" Han blev sååå lycklig när jag kom hem   Jag fick ett mycket välkomnande mottagande.  För att riktigt pyssla om honom så bjöd jag in till bad. Åh så mjuk och fin pälsen blev och så tokig hunden blev...han sprang runt som en galning och busade. Han bet och jagade med favoritleksaken-GRISEN.

 

 

 

Blöt hund luktar verkligen inte gott...

 

Det var tydligen fest i kvarterslokalen ikväll, det hördes skratt och prat från deltagre som var ute och "luftade sig" (läs; var ute o rökte). Helt plötsligt ändrades ljudet och ett slagsmål var igång. Jag hann aldrig se vem eller vad som utlöste det hela. Men att det var bråk gick inte att missa. Många ringde polis och det var tur att de slutade att bråka för annars hade någon hunnit bli ihjälslagen. Usch vad jag far illa av bråk och att maktlös stå och se hur någon blir slagen, sparkad...det tog lång stund innan pulsen återgått till normal rytm.

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards