Alla inlägg under september 2010

Av Lillan & Adam - 26 september 2010 10:45

En typisk snart-sju-års-mun...

 

Nu fattas det tänder både uppe och nere... Tur att Adam gillar soppa   

Av Lillan & Adam - 21 september 2010 21:23

Adam hade matteläxa där han skulle 1) skriva det största tal han kan 2) det minsta talet och 3) tala om hur långt han kan räkna Jag hade lite svårt att förstå skillnaden mellan uppgift 1 och 3, men det löste Adam åt mig.

För att lösa den första uppgiften, vilket gjordes under skolvägen en morgon, så startade han med att fundera över hundratal som sedan blev tusental, tiotusental osv. När han var på 8 miljarder stod vi vid skoldörren. Då han resonerade och skulle fylla i uppgiften senare på dagen med sin pappa så skrev han givetvis 8 000 000 000 som svar på fråga 1. Ett par dagar senare frågade han mig om det finns tal mindre än noll...usch inte fråga så..Jag funderade på hur ärlig jag skulle vara och svarade att tal som är mindre än noll kallas negativa och vi pratade om minusgrader.... På kvällen meddelar han att det minsta talet han kan måste ju vara -8 miljarder! Han är underbar, den lille gossen.


I min värld var ju svaret på den tredje frågan given nu. Inte för Adam som har informerat oss om att det är en fråga om tid och hur länge man lever. Han hann ju inte längre än till 8 miljarder eftersom han skulle gå in då, men en annan gång kanske han hinner räkna till 10 miljarder eller nåt, "för siffrorna tar ju aldrig slut, förstår du"

Vad ska det bli av den pojken?

Av Lillan & Adam - 20 september 2010 21:15

sverigedemokraterna


Hur gick det här till???

Jag börjar inse att det har handlat om fjantfrågor under hela valkampanjen- det har inte fokuserats på det egentliga problemen... vaddå arbetsro i klassrummen och höghastighetståg.... vem bryr sig om det ...idag. Att ett främlingsfientligt parti som SD har röstats in i riksdagen visar att delar av svenska folket vill ha förändring. Jag hoppas verkligen inte att det är ett monokulturellt samhälle man önskar. Dä anser jag att man verkligen har missat något i livet. Framförallt måste de ha missat att kolla upp SD´s hemsida och partiprogram.

 

Jag har, oavsett vilket block/parti som fått mina röster, fullt förtroende för våra ledande politiker att de nu samarbetar för att minimera SD´s roll i riksdagen. Jag hoppas för innerligt att det maximalt blir en fyraårig praoplats för dem.







 Jag känner att jag bär ett stort ansvar som so-lärare att tydligt förmedla de värden som är vktiga i det svenska samhället. Kan inte låta bli att fundera på hur många av mina gamla elever som har röstat på SD? Förhoppningsvis är svaret noll och ingen. 

Av Lillan & Adam - 13 september 2010 17:53

  

Adam tappade en tand igår och givetvis skulle den ner i ett glas för att under natten förvandlas till en guldpeng. Jag har många gånger funderat på hur denna tradition har kommit till... att barn får betalt för sina mjölktänder. När Kenny var liten så tittade vi på en ursöt brittisk serie; Mjölktandsmössen. Jag kommer fortfarande ihåg signaturmelodin (tror jag) "Lägg en mjölktand under kudden, och nästa morgon, ett, tu tre. Finns en gåva under kudden, från mjölktandsmössen ska du se." Det var  alltid så spännande med allt jobb som det innebar för de små mössen att verkligen lyckas med uppdragen- varje gång var det något hinder. Hur historiken kring Tandfén är vet jag inte. Jag har googlat men inte funnit något som gör mig klokare. Men visst förstår jag att tänder måste vara oerhört värdefulla-tänk bara på vad det kostar att VISA dem för en tandläkare.


  


Av Lillan & Adam - 12 september 2010 18:15


  

Adam har flera kompisar som liksom han fyller år på hösten så nu är det tätt med kalas. Det har varit bowlinglkalas och hemmakalas och nu i helgen var det ett klättringskalas och ett i Busfabriken. Alla kalasen har varit godkända i Adams bedömning och han har kommit hem nöjd och glad med godispåse och ballonger i handen.


Att vara förälder innebär att man måste vara kreativ och fantasifull för att komma på bästa kalaset. Och med bästa menar jag att det ska passa många; det ska vara smidigt och lätt att genomföra för arrangörerna (föräldrarna) , gästerna (barnen) ska vilja komma och helst även ha roligt på kalaset. födelsedagsbarnet ska känna att det är hans kalas och att det känns bra,

När man överlåter arrangörsansvaret till "proffsen" Busfabriken, bowling- eller simhallen, ....så blir det ofta smidigt, roligt och dyrt. Jag tycker personligen att det kan vara väldigt skoj att planera det egna kalaset, fixa och greja, dvs väldigt osmidigt och oftast inte billigare..?

I år har vi pratat om maskeradkalas, problemet är var vi ska vara och hur många  som ska bjudas. Jag vill ju helst att Adam bjuder hela klassen eller ialla fall alla pojkar. Då behövs en rejäl yta att vara på- förra året var vi i skolans gympasal, det var toppen.

Av Lillan & Adam - 12 september 2010 12:15

  

I torsdags hittade jag fyra röda lönnlöv på skolgården! Det blev en kort intensiv stund; blandad av vilsenhet, chock och beundrande. Löven är otroligt vackra och jag älskar varma. soliga höstdagar. Att jag inte alls reflekterat över att sommaren är slut gjorde mig förvirrad. Jag var inte beredd helt enkelt. Jag tog upp löven och de fick följa mig resten av dagen, ett sätt för mig att acceptera och samtidigt välkomna hösten.


Höst betyder mycket mys för mig- ljus och värme. Mörkare nyanser, filt,  en bra bok, raggsockar och gott te i soffan. I år är det i och för sig myclet nytt Kenny bor långt borta, Adam har börjat skolan och jag läser två nya kurser. Jag har fortfarande ett underbart jobb- ja det allra bästa, faktiskt! Allt känns verkligen TOPPEN.


Jag har varit lite splittad över vårt boende, det är som att "hemma-känslan" inte har velat infinna sig  till hundra procent. För mig är det oerhört viktigt att jag trivs hemma- mitt hem är min borg. Jag tror att det kan ha att göra med att gfastigheten ska totalrenoveras om ca tre år och då måste jag ta ställning till att bo kvar eller flytta. Renoveringen kommer givetvis att innebära att min koja byter skepnad, kanske blir det finare men jag trivs med vetskapen om att detta är mitt verk.


Av Lillan & Adam - 5 september 2010 10:41

Adam hyser en stor kärlek till böcker av olika slag. Under lång tid har det varit Lasse Majas Detektivbyrå som toppat bäst-tio-listan. Efter senaste biblioteksbesöket har vi dock skapat nya kontakter. Tilsammans har vi nu startat bokrecensions-resan.


Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton

  

 

Herr Grums är en dum, ilsken man som inte tycker om barn, städning, hundar och kokta majskolvar. Men i trädgården är det fint eftersom annars straffas han av en liten ilsken älva  (som bor i hans badkar). Älvan slår honom med en stekpanna när han slarvar med trädgården. Han får då fullt med bulor och blåmärken över hela kroppen. Boken handlar också om en stor hund som stökar till i alla fina trädgårdar.

Personerna i boken är starka karaktärer (=egenskaper). och kampen mellan det onda-goda samt korkade-smarta går genom hela berättelsen på ett humoristiskt sätt. En absolut underbar bok för både stora och små. Vi längtar redan efter nästa bok om den eländiga herr Grums. Den kommer i januari 2011   

 

Om jag bara inte råkat göra pappa till austronaut, av Ingelin Angeborn

  

 

Den här boken handlar om Tilda som ofta råkar ljuga, fast det inte är meningen. Då blir det väldigt mycket trubbel. Tilda försöker oftast att rätta till alla konstiga situationer som blir konsekvens av hennes små lögner. Tilda är egentligen en klok och kreativ flicka, men det är inte alltid det blir som hon har tänkt sig. Det är en mycket rolig bok som på ett enkelt sätt beskriver verkligheten. Det är många känsliga frågor som tas upp- vänskap, ärlighet, grupptryck och att vara barn.

Vid nästa besök på bibblan ska vi leta efter den tidigare boken om Tilda; Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund.  

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards