Alla inlägg under juni 2013

Av Lillan & Adam - 30 juni 2013 07:53

Nu har Bilbo varit hos oss i en dryg vecka och hunnit bli 15 veckor. Han är en busig valp men ändå väldigt lugn. Lugn inne och när vi är stilla. Busig när vi leker och är ute.


Det har blivit många, långa promenader. I många olika miljöer staden, parken, fälten, skogen, asfalt, gräs, lera, sol, regn, blåst....Det har blivit mycket bättre att gå i koppel och han biter/sliter inte hela tiden. Enklast är förståss att ha honom lös- inkallningarna går underbart bra.


Mina händer ser mer ut som om vi skaffat katt- valptänder är så vassa och det är en bitig hund som bor hos oss.

Aptiten är det inget fel på- den är konstant inställd på utsvulten. Med hjälp av rösten, NEJ! mutor i form av lek, godis och "duttig vovve" kan vi kanske få fram en lydig kamrat.

      


Lek och kel med "brorsan" Taikon   

Av Lillan & Adam - 30 juni 2013 07:32

Per Gessle sjöng om hur det kan kännas när festen är slut och man är kvar själv....Jag har sorterat rejält i kontaktlistan och umgänget. Vänner som blivit kvar värderar jag mycket högt. Tyvärr är jag osäker på hur man ska behandla vänner för att inte bli för mycket och jobbig. Det är ett sätt att döda vänskap. Samtidigt försöker jag att balansera så att det är vänskap det handlar om och inte kan misstolkas som något annat...


Kanske är min fest slut nu och vännerna har gått hem...Det var länge sen vi sågs nu och jag saknar er så mycket. Jag försöker höra av mig via sms men är noga med att inte bli jobbigt tjatig.


Jag är mycket orolig för R som har det kämpigt på många sätt just nu. Jag vill gärna stötta men blir oftast bortmotad. Det är synd eftersom jag fått så mycket hjälp av honom, såväl praktiskt som hälsosamt.

Vad det gäller fina N så ska vi nog ses i veckan   Jag vill åka och plocka jordgubbar och hon ville hänga på.



Av Lillan & Adam - 30 juni 2013 07:22



   


Tidig morgon. Lugn. Staden vaknar. Fågelsång. Solsken. Det är underbart, även att det är svårt att kliva ur sängen klockan 6 en ledig dag. Väl ute känns det bra Bilbo som dock är mer hungrig än promenadsugen stretar emot och det blir tyvärr en kort promenad. Ska nog messa T och höra om vi ska ta en gemensam lekpromenad senare   

 

Av Lillan & Adam - 28 juni 2013 13:14

I år blir det av förklarliga skäl ingen resaivägsemester utan vi håller oss på hemmaplan. Det är faktiskt riktigt skönt- lättpackat är det också   Vi har skämt bort oss med sovmornar och restaurangmat. I och med det ostadiga vädret så har det varit mysigt att tillbringa kvällarna inomhus, i soffan framför tv'n- med en bra film. Igår blev det dessutom ett biobesök; Dumma mej 2 Åhh så rolig den var, ännu bättre än den första    Det är en väldigt ytlig film, varken jag eller Adam minns handlingen något vidare men det är gulliga repliker blandat med snäll ironi (?) Och dråpliga händelser. Däremot hyrde vi Tintin och Enhörningens hemlighet en annan kväll och det var en riktig bra och spännande actionfilm i animerad version. Död och otäcka vapen var vanliga inslag. Animeringen var mycket bra och där fanns det en tydlig story. Coraline är en annan animerad film som vi hittade i Telias utbud. Eftersom den hade rekommenderad ålder från 7 år brydde jag mig inte ens om att läsa om den innan Adam laddade hem den. Hoppsan vilken ruskig film- den var riktigt, riktigt otäck.

Av Lillan & Adam - 27 juni 2013 16:15

Idag bjöds vi på tårta för det är bästa farmors födelsedag. Bilbo fick följa med och han verkade trivas bra och låg mest på den  fina röda mattan i hallen medan vi mumsade på bullar, kakor och tårta.


Av Lillan & Adam - 25 juni 2013 23:45

Hurra, hurra för Christian idag- för idag är det hans födelsedag, Hurra hurra hurra!!!!   Vi firade honom med att äta lunch på Fiskmagasinet; Jag åt en god fisk- och skaldjurssoppa och Adam valde hamburgertallrik. Vi blev båda mätta och mycket nöjda! Christian valde ångad torsk med pepparrot och Elin åt kyckling och ratatouille. Emilia följde Adams exempel och smaskade i sig en hamburgare och pomme.


Redan innan hade vi bestämt att vi skulle fira den dagen när vi blev hundägare på riktigt. Och det blev vi idag. I förmiddags åkte vi ut till Skärblacka och betalade för den lille sötnosen. Adam bidrog med 100 kronor så att han verkligen är delägare i hunden.


 

Firade gjorde vi med sushi, budapestbakelse och jordgubbsbubbel. Det smakade underbart trots att klockan var sen och att vi tyvärr hade haft ett megabråk innan. Det var nog trötthet och spända nerver som var orsak till den olyckliga incidenten.

Av Lillan & Adam - 19 juni 2013 20:30

 

För någon vecka sedan såg jag en annons på denna söta valp och blev direkt förälskad. Adam och jag har pratat om att köpa hund så jag har kollat lite då och då. Det handlar om att hitta en bra hund till ett bra pris. Jag har varit inne på att det ska vara en hund som passar för agility då jag tror att det är den aktivitet som kan tilltala Adam bäst inom hundsport. och även jag är  lite nyfiken på att testa. Bordercollie känns som ett bra val- en mycket pigg och intelligent ras som både gillar utmaningar och att lära. Den här lille vännen är en blandning av bordercollie och renrasig collie. Samt en uns schäfer   Det handlade om en omplacering eftersom de nya ägarna redan nu insett att de varken hade tid, tålamod eller ekonomi för en hund. Kenny var inte svårövertalad att ta med hunden hem- även han hamnade i förälskelsens dimma. Nu kvarstår bara Adams åsikt om det hela- han vet ju inget eftersom han är hos sin pappa. Detta passar bra så kan jag kolla upp hur hunden fungerar i lugn och ro själv först.


Så nu är jag med hund...igen och jag känner hur mycket jag har saknat detta.

Av Lillan & Adam - 18 juni 2013 19:45

Jag är ägare till världens vackraste överkast. Och jag har världens bästa ex-svärmor. Underbara, underbara Du vilket underbart arbete du har gjort med mina servetter. Visst trodde jag att det skulle bli fint men det är så underbart vackert att jag blir varm i hela kroppen varje gång jag tittar på det. Och jag tycker att det är så fint att man ser de olika monogramen som förhoppningsfulla och lyckliga unga kvinnor broderat inför sitt stundande liv som gift (?) Kanske har servetterna varit med på många fina, glada middagar....Här kan man tala om lycka med recycling.

   

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards