Alla inlägg under februari 2010

Av Lillan & Adam - 28 februari 2010 18:35

För att underlätta vardagen så gör jag ständigt middagslistor. Jag brukar göra dem månadsvis men det blir ständiga revideringar. Det känns ändå tryggt att ha listan som stöd. Det är ju lätt att få fantasitorka när tiden är pressad. Nu är det operation TÖM som gäller! Ibland behöver man rensa ur skafferiet, kylen och frysen. För tillfället finns det en hel del lamm i vår frys så det kommer vara mycket av den varan under den närmaste framtiden. Men det ser jag som ett angenämt problem. Ibland kan det vara kul att se vad blev det av listan irl. Så här såg sportlovsveckan ut;


mannagrynsgröt, ägg och smörgås

     sallad på stan

     porterstek, sås, bönor och kokt potatis


ti yoghurt med musli och varma mackor

   fiskpinnar, ärter, rivna morötter och potatismos

   indisk lammgryta och couscous


on  havregrynsgröt äpplemos och russin, hårdkokta ägg

      utflyktslunch (pizzabullar och varm choklad)

      kalvlever Anglais (med bacon och kapris), gräddsky och kokt potatis

        

to   mannagrynsgröt, ägg och smörgås

     kycklingwok med grönsaker och stekta nudlar

     Mc Donalds besök


fre  Filmjölk med frukt och musli

      Lammkotletter, potatisgratäng och tomatsallad

      bananpankakor, frukt och vaniljglass


  havregrynsgröt, ägg och smörgås

     zucciniplättar, kesosallad

     Fläskfilé, potatisgratäng och blandad sallad


   filmjölk, ägg och smörgåsar

      lamm med rotfruktspytt

      squashsoppa med kräftstjärtar och rostat bröd.


Det blev nästan som det var tänkt, jag brukar i och för sig inte skriva in frukostarna; varannan dag gröt/yoghurt är tanken.


Av Lillan & Adam - 28 februari 2010 17:53

  

Näktergalen

En saga av H C Andersen

Kejsarens slott var det praktfullaste i världen, helt och hållet i fint porslin. Från alla världens länder kom resande till kejsarens stad, och de beundrade både staden och slottet och trädgården, men när de fick höra näktergalen, sade de alla: - Han var ändå bäst.


Det var premiärföreställningen och uppsättningen var lite annorlunda. Teatergruppen Fenix gjorde en toppenföreställning som handlade om Kina och kineser, kejsare och undersåtar. Den handlade även om makt och rikedom om att vilja äga det vackra. Andra ingredienser var kärlek och  döden. När Döden gjorde entré så var det absolut tyst i lokalen, det var faktiskt en aning otäckt.

Det är så mysigt att gå på teater och Kulturkammaren är så familjär och "hemma". Vi trivs verkligen där.


På spårvagnen var det inte riktigt lika mysigt (även om det var rätt komiskt) Jag tror att alla stans gnälliga tanter hade stämt möte. Det är inte alltid  lätt  när invanda rutiner ändras Nu har Östgötatrafiken gjort om alla olika busskort till ett; RESEKORTET. Och det är så mycket bättre tycker jag, dessutom ett plus att jag kan ladda kortet hemifrån via nätet  Tanternas problem var att de inte riktigt förstod hur de skulle  göra och då v ardet givetvis fel på maskinerna, tekniken eller t om spårvagnsföraren. Alla dessa äldre damer (som inte verkade känna varandra innan)var rörande överens om detta. Ingen av dem kunde medge att de gjort fel och att de inte hade lärt sig systemet ännu. En eloge till den tålmodige föraren! Hoppas aldrig jag blir så trångsynt.

Av Lillan & Adam - 28 februari 2010 09:55

Vi läser mycket härhemma. Både enskilt och tillsammans. Det finns så många som skriver och ger ut barnöcker. Det är verkligen en uppsjö av såväl bra som (enligt mig) helt meningslös litteratur. Ibland undrar jag om det finns några kriterier att uppfylla. Adam läser en hel del själv men uppskattar våra gemensamma lässtunder. Det är ett sätt för honom att koppla av och att ladda fantasibatterierna. Jag märker också att han utvecklar sin språkförmåga. Adam har ett stort ordförråd och testar ofta ord som inte är alldeles vanliga i hans vardag. Under en promenad, när jag frågade hur han hade tänkt då han trampade rätt ner i en snödriva och fick in MASSOR av snö i stöveln, svarade han "det var inget jag förutsåg. Mamma det är inte en sån sak en sexåring kan förutse, förstår du väl." Vid sådana tillfällen vet jag inte om jag ska skratta eller berömma...jag skickar i alla fall en tanke till litteraturen och Disneyfilmernas ironiska/sarkastiska konversationer. (Funderar på om jag någonsin använt ordet förutsåg?)


En tillsammansranking av författare och böcker som vi gillar bäst just nu;


Martin Widmark, Lasse-majas detektivbyrå

Åsa Lind, böckerna om Sandvargen, TrollTula..

Gösta Knutssons böcker om Nalle Lufs

Jan Ekholm, Korvresan, Lurifax

Sid Roland böckerna om Lille Pip

och sen så är det fest varje månad när Bamsetidningen kommer i brevlådan.


              


Flera av dessa böcker är från min egen barndomstid (och ännu tidigare), men de håller fortfarande. Adam gillar dem och vi skrattar mycket när vi läser dessa eftersom komiken oftast bygger på glädje och hjärtlighet, inte sarkasm. Jag tycker att det finns så mycket att lära ur denna skattkista. Samtidigt som det är en underbar upplevelse att tillsammans med en sexåring få förflytta sig till en annan värld.



Tyvärr så har mina egna läsestunder minskat; men jag har precis avslutat "Fem personer du möter i himlen" Det var en märklig berättelse om en död mans resa till slutstationen.



Av Lillan & Adam - 27 februari 2010 20:07


I julklapp fick jag ett superbt knivset av Kenny då han tröttnat på mina absolut värdelösa skärverktyg. Eftersom jag ALDRIG har varit utrustad med något liknande så har plåsterkonsumtionen ökat enormt. Jag skär mig ständigt och jämt. Det är inte när jag skär/skivar som jag gör mig illa, utan när jag diskar/torkar eller liknande...åhhh så klantigt  . Men idag slant jag när jag skulle putsa fläskfilén och det tar ett tag innan det märks och då var det blod överallt...blä!

  

  

Adam har haft ett par riktigt jobbiga dagar, en del kallar det trots. Jag har inget namn på det men det är jobbigt både för honom och omgivningen. Igår var det tydligen droppen för honom, han orkade nog inte med en enda kamp till. Det tar verkligen mycket energi att vara så arg och elak. Speciellt när han inte vill vara det, ofta slutar detta i utmattning och tårar. På eget initiativ ville han återinföra vårt  "glada-och-ledsna- gubbar-protokoll" Igår kväll ritade han sanningsenligt i en hel del ledsna gubbar, men även några glada. Han tar detta på största allvar och godtar inte att man ger snällpoäng. Rätt ska vara rätt! Men idag har det varit en underbar dag med en glad och nöjd kille. Det blev idel glada munnar i protokollet. När han var på väg åt fel håll så rätade han till det på ett enormt skickligt sätt. Belöningen efter 20 glada gubbar är ett besök till bowlinghallen.

  

Av Lillan & Adam - 27 februari 2010 15:24

Gäsp, en sådan lång och spännande(?) kamp det blev om OS-guldet för curlingdamerna (och mig) i natt. Men till slut; kl 03.10 och efter 11 omgångar så var svenskorna OS-mästare...igen! Men jag tror att jag var och är tröttare än dem. Kamp, förresten det kan ju diskuteras. Det är en konstig "sport" Det verkar inte vara den fysiska ansträngningen som är den avgörande i detta spel. Tålamod, logiskt tänkande och precision är nog de viktigaste egenskaperna hos en bra curlingspelare.


Vi har i allafall jobbat med vår fysik idag; först det sedvanliga Friskispasset på lördagsförmiddagen, därefter en rask promenad till morfar. I och med den stigande temperaturen blev det  en spännande promenad. Vägbanan var både hal och full med djupa vattensamlingar. Det känns som att gummibåt kanske kan  bli ett framtida transportsätt.


Efter lunchen intog vi soffan och filmmys med lördagsgodis var en toppenaktivitet. Det är smidigt att man kan hyra film genom boxern...när den fungerar. Och det gjorde den faktiskt idag! Vi tittade på den underbara ICE AGE. Även den svensktalande versionen har med många roliga kommentarer och vi skrattade oss igenom filmen. Det finns så många outtalade budskap i dessa filmer som ger möjlighet för egen moralisk utveckling.  

Filmens huvudroller innehas av de tre udda vännerna(?) Manfred mammut, Sid sengångare och Diego som är en sabeltandad tiger. De träffas och lär känna varandra av en slump och tillsammans får de ett uppdrag. Deras olika personligheter och kompetenser hjälper dem att lösa kluriga och farliga händelser och som alltid så vinner det goda och mamman får gråta en skvätt...eller två.

Genom hela filmen får man dessutom följa en annan figur som fick oss att skratta hejdlöst;

  

Var det han som var orsak till alltihop...,ja vem vet. Vi ser verkligen fram emot att se de andra filmerna senare. Mer filmmys- ja tack!


Tack söta Sofia för web-tipset www.draknet.nu Du vet ju hur det är med mina naturvetenskapliga kunskaper...ja de är väldigt begränsade  

Av Lillan & Adam - 26 februari 2010 18:28

Tidigare i veckan hittade jag ett recept på bananpannkakor. Det verkade gott, klart värt att testas. Det var absolut en smakexplosion-helt underbara kombinationer med kokosmjölk, banan och färska frukter. En klick vaniljglass gjorde inte upplevelsen sämre...mummmss!!

 

Klart vi delar med oss av receptet;

  • · 2 ägg
  • · 1 burk kokosmjölk (400 ml)
  • · 2 dl mjöl
  • · 1 msk råsocker
  • · 1/4 tsk salt
  • · 2 bananer
  • · smör till stekning

 1. Vispa ihop ägg, kokosmjölk, mjöl, socker och salt.

 2. Slanta/dela bananerna och tillsätt. Ev får du även tillsätta lite vanlig mjölk 

    om smeten är för tjock.

 3. Stek små pannkakor i sparsamt med smör.

 4. Servera med vad frukt du har hemma: kiwi, jordgubbar, ananas, mango, 

     papaya, rostade kokosflingor, flytande honung,  kanske en klick  vaniljglass – 

    ös på bara…


                                                  


Lycka till!



  

Av Lillan & Adam - 26 februari 2010 11:39

Kanske att våren är på väg nu. Termometern avslöjade plusgrader idag. Det känns som det var väldigt länge sedan, det till och med regnade en stund under förmiddagen. Det gäller nog att ha skyddsutrustning på sig när man går ut nu. Det är en hel del snö kvar på taken och ISTAPPAR av gigantiska storlekar.

Vi har tagit en dag inne idag, passade på att baka och spela spel. För tillfället aå är det Den försvunna diamanten och Tjuv och Polis som leder topplistan för Adam (om man bortser från dator- och tvspelen). Vi spelar ofta spel då vi tycker att det är ett trevligt sätt att umgås. Det är kul att de "gamla" spelen fortfarande håller.

    

Adam bjöd in till visning på sitt legomuséum; Några bilder därifrån;

Först har vi Bionycleavdelningen; där kan man stöta på dessa skönheter(?) Jag tycker att de ser ganska skräckinjagande ut. Adam gillar att bygga dem och även att leka och bygga om dem senare. De här är de senaste i hans samling.

 

Mer byggen...den här samlingen ingår i serien Power Miners och då handlar det om personifierade gruvmaskiner och gruvtroll. Det finns verkligen en berättelse bakom alla dessa Legoserier. Allt för att kunna lansera/sälja många modeller. För inte kan man leka om man inte har alla(?) Dessa är nog inte i orginalskick, eftersom Adam tycker om att göra nykonstruktioner efter ett tag

  Här är det endast egenkostruerade rymdskepp.


Visst är Lego populärt här hemma. Adam är väldigt duktig på att följa ritningar som jag anser vara rätt avancerade. Han tycker att det är spännande att bygga och kolla funktionerna under uppbyggnaden. Mycket av den kunskapen tar han med när han gör egna byggen senare. Lego är toppen. Men all heder även åt Meccano som också är en favorit att bygga med.  Men Adam leker inte så mycket  med de modellerna när de är färdigbyggda.  

Av Lillan & Adam - 26 februari 2010 09:34

Ja då kan man börja summera prestationerna för de svenska deltagarna i OS- Hur står de sig i internationell konkurrens?

Inga ishockeymedaljer  - även om det var nära för Damkronorna som förlorade sitt brons mot Finland, trots förlängning. Tre kronor åkte ut i kvartsfinalen mot Slovakien.


Anja Pärssons uråkning har satt sina spår i hennes fortsatta åkning och vi får väl se vad som sker idag. Hon har hittills iallafall åkt ihop till ett brons i kombin. Det lär vara hennes sista OS-åk.

  


Givetvis håller vi tummarna för curlinglagen; lag Anette Norberg är i final mot Canada..luktar det inte lite guld...  ? Och herrlaget ska kämpa om ett brons.

  


Medaljerna så här långt har tagits i längdskidåkning (cross country skiing)  både herrar och damer. Björn Ferry var den som lyckades knipa guldet i  skidskytte(biathlon)


Av detta kan man nog säga att Sverige är ett skidåkande curlingland. Jag säger som hockeyns förbundskapten Bengt Åke Gustafsson "Va fan har hänt?"

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards