Alla inlägg under april 2013

Av Lillan & Adam - 30 april 2013 21:15

Nycklarna till lägenheten är hämtade och startsignalen för uppfräschningen har startat. Tapet och färg till hallen är inköpt och ska "monteras" under "helgen". Det är bra att det blir lite extraledigt iochmed första maj. Då ska Adam och jag titta på bilar och motorcyklar (om vädret är fint) Sen åker älsklingen till sin pappa och då är jag redo att fixa. Reglar och gipsskivor för att sätta igen dörrhålet mellan kök och Adams sovrum är inhandlade. Samt spackel i mängd och parti. Jag har fått så mycket hjälp av R både med att hämta grejer och att ta bort dörr och karm. Det känns bra att få vara igång igen och förändra ett hem till MITT efter MIN önskan.

   


Jag tycker dessutom om att fixa själv- även om det inte blir världsbäst så blir det OK  Planen är att måla+tapetsera hallen i vita nyanser, måla köksväggarna i en annan vit och att måla i Adams rum innan inflyttning. Det tillkommer en garderobsflytt och nedmontering av hatthylla för att jag ska kunna ha MINA hallgarderober på plats- jag hoppas verkligen att de håller.

Av Lillan & Adam - 22 april 2013 21:44

Cecilia Samartin har skrivit flera underbara böcker och JAG har haft turen att få upptäcka dem   


 

Jag har hittills läst Drömhjärta och Salvadorena. Jag har precis påbörjat Senor Peregrino. Jag såg till min lycka att det finns fler....

Av Lillan & Adam - 22 april 2013 21:29

Pappas pengar ska delas mellan hans tre döttrar. Det är ju jag som har tagit initiativet till denna bouppteckning eftersom det är jag som umgåtts med pappa in i det sista. Jag har fördelat enligt pappas önskan i testamentet och jag har meddelat mina halvsystrar per brev.

 

Idag bjöd jag in till förrättningsdag hemma hos mig. Det kändes konstigt att ha dem hemma i mitt kök. Den äldsta som jag beundrat och saknat under stora delar av mitt liv och den yngre som jag bara minns svagt. Hon hade dessvärre inga minnen av mig.

 

Det blev en trevlig stund, trots allt och pappren skrevs på bevittnades och kaffe dracks till muntert småprat. Vi kramade om varandra och lovade att vi skulle ses igen...? Var det något de menade eller något som bara låter bra att säga? Jag lär mig aldrig det där och vill inte var påhängsen så jag avvaktar. Kanske tänker även de så... Vi får väl se...

Av Lillan & Adam - 21 april 2013 21:15

Våren är äntligen här....(hoppas jag) Idag klarade vi inte av att sitta och titta på det vackra vädret och eftersom febern gett sig av så tog vi en skogspromenad. På jakt efter vårtecken. Med kameran fångade vi några typiska ingredienser- blommor, fjärilar, bladknoppar....annars finns det fler sinnen som njuter; fågelkvitter, vatten som forsar i små bäckar, doften av solvarm mossa, värme, sol, ljus, Det var en energigivande stund

         

 

Doktorn har ordinerat mig behandling med läkemedel och samtal. Tabletter är uthämtade och jag har funderat mycket på om jag ska använda dem...Imorse tog jag beslutet; att göra't. Dela och svälj! Klart! Hur svårt var det? Jag är dock lite orolig för hur hjärnan och kroppen kommer att ta emot det här men jag litar på doktorn och andra kunniga personer som samstämt menar att det är bra för mig.

 

Jag har också bestämt att jag måste göra en sak som jag mår bra av varje dag. Dagens var helt klart skogspromenaden.

 

Av Lillan & Adam - 21 april 2013 10:15

Adam blev hemma på fredagen. Jag tyckte att det var ok. Har man blivit bortglömd och inlåst har man rätt till en extra ledig dag. Det blev en dag med pappa och farmor. Jag tycker att han tar det hela med fattning, även att han visar oro...

 

Klassiskt fredagsmys; entrecote, pomme och bea med efterföljande chokladpudding, mandariner och vispad grädde. Lite chips. Film (Hobbit) är bra medicin mot oro, chock och andra trauman.

 

Lördag: Solen skiner. Förrådet skulle rensas. Adam vaknade med ont i halsen, var förkyld och hade hög(?) feber. Minst 38 grader. Han var inte alls iform. Ändrade planer.  Det fick bli en spel- och mysdag med mycket läsning och glass.

 

Av Lillan & Adam - 18 april 2013 20:45

Adam, mitt lilla hjärta!!! Hur kan det vara möjligt??

 

Vi har haft en mycket turbulent eftermiddag och kväll....Jag har klappat och kramat min lille kille att sova. Han blev kvar på fritids efter stängning och fick ta sig ut själv. Trots sitt chockade tillstånd över upptäckten att INGEN finns kvar och att dörrarna är låsta från insidan, så handlar han systematiskt.  Till sin hjälp använder han sitt fotografiska detaljminne: klart att han har koll på vilka dörrar som går att låsa upp från vilket håll....

 

Jag ska skriva ett brev till rektorn för att ifrågasätta HUR detta kan vara möjligt och HUR hon anser att man förhindrar att det händer någonsin igen. Själv brottas jag med paniken utifall det och det hade hänt och om...

 

Jag är så stolt över den lille killen  som visade på såväl klokhet som mod. Innan han somnade förklarade han tydligt att han ALDRIG mer ska vara kvar till stängning på frita....

Av Lillan & Adam - 17 april 2013 17:45

Jag har ju hoppats på att det skulle visa sig att jag har något fel- att det är därför som jag mår så dåligt. Doktorn var ganska tydlig när han undersökte mig om sin teori, han frågade även vad min plan skulle vara OM det visade sig att han hade rätt.

 

Klart att han hade rätt...Jag är frisk som en nötkärna och borde väl vara lycklig över det. Min diagnos är istället utmattning! Med diverse tråkiga symptom, typ depression....Hurra! Han ordinerar medicin och KBT samtal samt rekommenderar sjukskrivning eller iaf förändrade arbetsuppgifter ett tag....

 

Jag har fått kommentarer från "lilla ja" som ifrågasätter Prinsen av Ä- var han håller hus, när jag verkar behöva hjälp. Han finns  hela tiden- och stöttar så mycket som jag tillåter. Det är jag som är feg och inte vågar släppa in NÅGON i mitt liv. Jag har isolerat mig sen jag blev dålig.

Av Lillan & Adam - 15 april 2013 22:41

Vart tog JAG vägen?

 

JAG som var den där glada, spralliga tjejen som inte tyckte att något var jobbigt eller problematiskt....JAG som trivdes med mitt utseende och trots alla tråkigheter kunde hålla masken. Jag kunde skämta och flirta....JAG överraskade med fester och presenter, JAG köpte kläder, drack champagne....

 

Vad hände?

Var finns JAG idag?

 

JAG hjälpte och stöttade, lyssnade och gav råd. JAG kunde peppa....

 

Vem är hon som gömmer sig bakom livet, hon som är tyst och försynt och inte vill delta i några sammanhang...

 

JAG älskade att dansa, ta en öl på puben eller en att göra en skogsutflykt....

 

JAG gillade närhet både mental och fysisk...JAG kramades med vänner....HON vågar inte gå till frisören för det känns för intimt. HON chockades över reaktionen av den microfysiska beröringen när läkaren lade stetoskopet mot hennes hud och lyssnade på  lungorna. Hur länge sedan är det sen någon rörde min kropp...när fick min hud känna kontakten av en annan vuxen hand? HON tror inte att HON vågar låta någon röra henne mer.


Att få drunkna i någons ögon.....

 

HON klarar inte att möta någons blick i ett samtal...om samtalet på något sätt handlar om henne.

 

Undras om JAG överhuvudtaget finns kvar någonstans och om JAG kommer att visa mig någon mer gång....eller...om HON har tagit över...

 

Snälla JAG -kom tillbaka....

 

 

 

 

 

 

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards