Alla inlägg under september 2009

Av Lillan & Adam - 27 september 2009 20:40

    

Vilken fin hösthelg det har varit. Det är varmt även om det har blåst  ganska kraftigt. Balkongen är i alla fall iordning med nya växter och vi använder den fortfarande en hel del. Det är underbart att kunna sitta där o ta en fika eller läsa en stund!


Det har varit en händelserik helg för oss. I går var det den årliga kulturnatten. Vi var "kommenderade" av pappan att besöka en viss trolleriföreställning. Till en början var den inte alls rolig utan bara patetisk. Jag kan inte förstå varför inte trollare kan sköta sina shower utan publikmedverkan. När jag betalar och går på ett evenemang så vill jag njuta av andras talanger. Jag vill inte agera själv eller vara objekt för allmän förnedring. Usch så hemskt det är. Jag är säker på att det är fler än jag som har ångest för att vara den som ska bli uppkallad till scenen som "frivillig" assistent. Föreställningen blev bättre vartefter, ja Adam skrattade faktiskt så han höll på att ramla av stolen flera gånger. Själv var jag väl måttligt road, jag är inget fan av trolleri. Men att se och höra Adams glädje är tillräcklig lycka för mig.


Adam och pappa fortsatte sedan till Busfabriken där en av Adams kompisar hade födelsedagskalas. Adam har längtat såå efter att göra ett besök där. Det var både  lek och individuella utmaningar. En del aktiviteter kräver mer mod än andra. Det serverades även hamburgare och Adam fick oxå med sig en slush på slutet. Grabbarna hade skojsigt och det var en nöjd men trött kille som åkte ut till Lindö efter avslutade festligheter.


Jag gjorde kulturnatten tillsammans med mysiga vänner och vi såg och lyssnade till många duktiga artister. Bäst var nog Pyromania och Lena & Georga. Och koppen med choklad från Jolla, den går inte att beskriva med ord, det är NJUTNING!! Det var en enormt lyckad kväll-natt.


Idag har de stora grabbarna med flickvänner varit här och ätit god trerätters middag. Temat var svensk höst. Såå mysigt!! Jag hann inte med att ta några bilder, men jag vet att Elin gjorde det, kan nog "låna" dem. Emilia är så underbart fin och man kan verkligen inte se sig mätt på henne. Adam tycker att hon är en liten prinsessa och har ritat och skrivit fina lappar till henne.  


Nu sover han gott den lille Prinsen och jag har precis tagit mig igenom ett enormt disk-berg. Det är en härlig känsla när man äntligen ser bänkskivorna igen.

Av Lillan & Adam - 26 september 2009 00:49

Jag var enormt trött efter jobbet och gjorde den lilla luren (3 timmar!) och kan inte sova....funderat lite på ...


Att vara familj betyder delvis att få låna någon. Det finns ingen lag som ger äganderätt till någon annans liv. Det finns ingen garanti att det kommer gälla för alltid. Det finns bara stunder och händelser att uppleva tillsammans. Dessa stunder ger möjlighet att lära känna varandra, forma ett liv tillsammans och mynna ut i en känsla av samhörighet och kärlek. Som förälder har man ett oegoistiskt ansvar att vägleda en ny individ. Att förbereda denna älskade varelse att bli självständig och därmed göra sig själv "onödig". Det är ett underbart uppdrag men fullt av tuffa utmaningar på vägen.


Det är oxå många avsked och återseenden under den gemensamma tiden. Det finns många stunder av lämgtan. Jag har alltid haft svårt för avsked och separationer dett gäller såväl verkliga som fiktiva. Jag kan tjuta oceaner när jag ser en film; läser en bok om människor som av någon anledning måste vara åtskilda för en stund eller för alltid. För att inte tala om när jag ska vinka av någon som ska resa bort med tåg eller flyg. Det har blivit något bättre på senare år, men jag får fortfarande den där klumpen i halsen. 


Att vara förälder innebär många olika former av avsked tills det STORA kommer. Den dagen då man klipper rollerna som "fostrare, försörjare och beskyddare" När Christian skulle börja skolan som 7 åring hade jag min första separationskris som mamma. Sedan har det varit tufft alla de gånger som jag inte kunnat vara med på olika cuper och turneringar/läger som grabbarna varit på.


Att se sin äldsta som harmonisk förälder gör en mamma lyclig och stolt, samtidigt som det ställer oss ännu mer jämställda- vi är nu båda föräldrar med samma ansvarsuppdrag. Det är en ny spännande situation. Det känns bra men konstigt.


Min andra stora kris som mamma är högaktuell; jag har "förlorat" en son innan JAG var redo. Det bara hände och nu delar han sitt liv med andra vuxna. Vår relation har inga självklara spelregler längre. Rollerna är oklara. Att mitt ansvar är avslutat har jag förstått, men känslomässigt är det så svårt att vara den som han "hälsar på" en stund då och då, när han har tid. Att jag måste BJUDA hem honom för att få träffa honom en stund. De stunderna känns ibland konstlade och tillgjorda, inte alls bekväma. Och  insikten att detta är oåterkalleligt gör det väldigt jobbigt. Jag saknar honom så enormt! Men det är hans val och jag hoppas att han är lycklig i det. Det är som sagt inte lätt att vara en älskande förälder med ett oegoistiskt uppdrag.


Adam har precis börjat sin resa mot det självständiga livet och kämpar mellan totalt "kan själv" till total hjälplöshet. Precis som den sex-åring han är. Där är uppdraget absolut aktuellt och jag njuter av att se honom utvecklas. Det är en underbar förmån att få vara delaktig i en människas liv och samtidigt få ta del av hans tolkningar av verkligheten.  Det gäller att njuta så länge det varar- inget är för evigt.

Carpe Diem! Nu ska jag försöka sova

Av Lillan & Adam - 20 september 2009 09:19

  

Nu har hon äntligen kommit ut till oss, den lilla sötnosen. Det är nog en Emilia, eller kanske en Ella. Hon har inte presenterat sig vid namn ännu. Men det är en rejäl tös (54 cm och 4,2 kg). Gissa om vi alla är väldigt stolta!


Det händer något speciellt hos människor som betraktar nya små människor. Det är en magisk stund. Det infinner sig ett leende och det är som att hela världen stannar och man bara njuter i närvaron av mirakel. Underbar känsla!!


    

Av Lillan & Adam - 14 september 2009 22:42

Fick dessa underbara bilder på mailen från pappa i Lindö. Måste bara publicera dem på bloggen.

     


  

Vilket tillfälle att diskutera naturvetenskap; fortplantning och kretslopp. En god pedagog missar inte ett sådant guldläge:)


Adam var inte riktigt alert idag, lite trött och hängig. Han är inte sjuk, men inte heller helt frisk, det är väl något lurt på gång. Sedan min fruktansvärda pärs i våras med superinfluensan så har jag fått enorm respekt för influensavirus och är nästan panisk inför att drabbas av något liknande igen. Och att Adam skulle få något såå hemskt vill jag verkligen inte. Vi gör vad vi kan för att skydda oss, utan att isolera oss, det tycker jag verkar osunt och trist!! Broccoli ska vara väldigt bra för immunförsvret, vilken tur att vi båda älskar den grönsaken.



Av Lillan & Adam - 13 september 2009 16:25

Så roligt att du saknar när vi inte skriver, Elin :) Har ingen bra ursäkt, ska försöka bättra oss!

Under veckan har det varit ganska mycket att göra, det var föräldramöte en kväll, främmande en annan och en kväll var vi bara såå trötta att vi läste, badade och sov.


Adam har dessutom varit i Lindö hos pappa torsdag till söndag.  I lördags ringde han och meddelade att han var nog för förkyld för att gympa. Trist, men förståndigt.


Det har varit väldigt fint väder den här helgen. Hösten kan vara så underbar när solen skiner. Jag har varit ute nästan hela dagarna.


Imorse var det kanske årets sista frukost på balkongen. Jag rensade ur lådorna med sommarens blommor. Det blev så trist Men jag har sett flera vackra höstalternativ hos blomsterhandlarna, längtar till att få göra en nyplantering. Får väl dock vänta med att fixa det till helgen.


Tänkte att vi skulle "bjuda hem er" till oss (visuellt, i alla fall )och    lägger ut några bilder på vårt hem.



Vi har bott här sedan slutet av maj i år. Innan vi flyttade in så renoverade vi hela lägenheten..SJÄLVA! Javisst är vi så stolta över den bedriften. Kanske så blev det inte så välgjort i alla lägen, men det är en viss charm i det oxå? I köket var bajsbruna luckor med vita knoppar, idag är de varmgrå med antika handtag istället. Jag har försökt att blanda gammat med nytt. Det blev många möbler och pryttlar som inte fick plats då den gamla lägenheten var så mycket större. Idag stortrivs vi både med lägenheten och området och vi har det så mysigt i vår lilla koja.


    



Jag tycker att IKEA`s antikfärgade trämöbler ger en varm känsla samtidigt som det är ett ekonomiskt bra alternativ. Annars så är det mycket vitt.

  


Det är rätt trångt i vårt vardagsrum. Men jag vill verkligen ha ett matbord där vi kan få plats allihop! Kanske skulle ha en mindre soffa, har ändå tagit bort en del.


  


Dukat för fika med Christian och Elin. Antagligen sista gången vi fikar med bebisen på insidan av magen. I veckan ska de till förlossningen för att bestämma dag för födsel. Så nästa helg är vi förhoppningsvis farbror & farmor, det är så spännande!!

Tack för besöket! Ha en bra vecka!

Av Lillan & Adam - 6 september 2009 22:24

Så underbart det är att promenera i regn om man är rätt utrustad! Ett paraply kan vara så mysigt att gömma sig under. Då hör man hur det smattrar över huvudet. Men det är inte så praktiskt när man ska handla ..eller när man cyklar. Investerade därför i ett nytt regnställ idag, till MAMMA!! En alldeles cerisrosa jacka till ett par svarta byxor. Detta urläckra set hittades på Intersports barnavdelning, TOPPEN!! och en gympapåse till Adam! 


Det var en nöjd Adam som hämtades från födelsedagskalaset, det hade serverats såväl hamburgare som tårta, mumsigt!! Den obligatoriska godispåsen fanns oxå med. Det börjar bli dags att fundera ut vilken form av kalas det kan bli om en dryg månad. När vi diskuterade frågan hade vi en del roliga idéer, några var till och med genomförbara:)


Det var ett mycket vackert avslut på  "Den vita stenen" vilket avslutade veckans Bolibompa. 

Av Lillan & Adam - 6 september 2009 13:10

Extra Omega 3, 6 och 9 har introducerats i Adams kropp. Jag vet inte om han egentligen behöver det, då vi äter en hel del fisk, fast det blir ofta vit fisk och odlad lax. Jag använder iofs rapsolja. Jag vet inte men jag trori alla fall inte att det skadar . Givetvis hittade jag en multiprodukt som även innehåller D-och Evitaminer. Det låter ju nyttigt och bra. Det är spännande att den är smaksatt med tuttifrutti.


Jag kan dela med mig av mina tankar kring just omega-3fetter.

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega 3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. Viss fisk (makrill, sardin, sill, ansjovis och vild lax) innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig ännu mer fiskfettsyror. Det råder inte total enighet huruvida det är bra eller inte med omega 3, bland de kunniga. Det finns de som anser att det inte finns några bevis för att vi skulle må bättre av detta fett. Men jag har inte läst någonstans att det ska vara skadligt. De som menar att det direkt påverkar vår hälsa anger ofta följande som argument för kontrollerat intag

Det ska ge sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar,  den sägs bibehålla blodkärlens elasticitet, vilket är bra för blodcirkulationen. Att hjärnans kapacitet förbättras  måste väl hänvisas till visdomsorden "man blir klok av att äta fisk". Den  ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner :) Samtidigt ska den bekämpa inflammationer i hjärnans celler och blodkärl.       


Fika hos farmor ger alltid må-bra-effekter; kramar, spel, mys, en toppengod kaka med vispad grädde och kaffe. Kan det vara nyttigare för själen??



Av Lillan & Adam - 5 september 2009 16:50

Tidigare i veckan fick vi ett brev från skolan, där vi uppmanades att luskamma våra hår den här helgen. Det gällde för alla elever i kommunen. Detta är tydligen ett projekt som pågått under många år, men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Hmm?! Hur som, har vi kammat över vitt tyg utan att hitta några otäckingar:) Tack och lov!


Lillemor & Tindra var inte med på jympan idag, men det var roligt iallafall. Vi saknade er lite, hoppas att ni hade det bra ni med!


Vi gjorde en snabbshopping på stan innan vi skulle till morfar. Han mådde mycket bättre nu. Han har varit väldigt hostig och hade nog lite feber i veckan. Men idag var han relativt pigg igen.


Adam ska på födelsedagskalas hos  Gustav imorgon, så present till honom inhandlades under shoppingturen. Det är inte alltid lätt med dessa presenter, man vill variera sig lite ( inte alltid en Lego-modell) samtidigt som presenten gärna ska vara unik, så vill man ju att det ska vara en välkommen grej.  Sedan diskuterar vi prisgränsen varje gång, vad får en present kosta??? Det är många kalas!


Under cykelturen till morfar konstaterade även Adam att det ÄR dags för en ny cykel. Bra! Då är det dags att aktivt leta efter en lämplig en.


Givetvis tackar vi JA till en fika hos bästaste farmor. Tyvärr ses vi inte så ofta, fast vi bor så nära. Vi längtar massor och vi älskar dig!


Nu har vi laddat för lördagskväll; vi är nybadade (och luskammade)godisskålen är fylld, soffan står redo för mys efter middag med kyckling & potatis. Ha en bra lördag alla ni andra oxå, puss på er!



OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards