Alla inlägg under april 2010

Av Lillan & Adam - 28 april 2010 21:06

Varför bloggar man? Det finns säkert olika anledningar till att man väljer att visa upp valda delar av sig själv och sitt liv. Jag som följer många unga tjejers vardag i mitt arbete, märker ibland hur detta kan bli ett problem. Ibland är inte inläggen/kommentarerna schyssta, ja de är rent av elaka mot någon specifik person. Jag förstår inte varför man ens orkar att bry sig om och kommentera det man inte gillar i en annan individs liv.


Det finns dessutom en form av beroende för en del att uppdatera alla händelser i livet. Att man skulle ha ett uppdrag att informera alla om allt, hela tiden? Hur intressant är det att läsa om en vanlig människas vardag i händelser?? "Först var vi på stan sen gick vi hem till den och va där....." Detta gäller absolut inte bara ungdomar utan även många vuxna som har ett behov att blotta sin tråkiga vardag. Det finns kanske en vinst i att läsa dessa trista bloggar, man inser att ens eget rutinmässiga liv inte är unikt. Varför bloggar jag själv, vad skulle vara så intressant med min blogg? Jag har inte gått ut med den i stor skala och de som stöter på den har ju valet att läsa eller släppa. Det stora syftet är att den ska fungera som en minnesbok för Adam och mig. Att morfar kan få följa vårt liv just när han är klar i tankarna och har möjlighet att "delta" Mammafunderingarna som kommer med jämna mellanrum är kanske mest som terapi för mig och kanske även för att bekräfta för de som tror att de är ensamma i liknande tankar.. (för jag tror att det finns fler funderande mammor). Ibland får jag väldigt kloka uppmuntrande ord från andra som har andra funderingar   


Den största nackdelen jag upplever med att blogga och att följa vänners bloggar är: att man har hittat ett sätt att umgås där man inte behöver  träffas. Jag vet så mycket, mer idag, om många av mina vänner/bekanta och deras liv att det känns överflödigt att ringa, ja ibland känns det faktiskt till och med som vi har träffats. Vissa besked vill man dock inte ha via nätet, samtidigt som alla andra kända och okända kan ta del av detta. Jag vill känna mig utvald att få veta vissa saker, det är en bekräftelse på att jag fortfarande är signifikant/viktig för den personen. Kanske vill jag få veta först...tank om jag inte läser bloggen...? när får jag veta då? Av någon som läst förståss!!


Facebook, bloggar, msn, sms det finns mängder av olika kommunikationssätt men just nu saknar jag det riktiga samtalet, där kroppsspråket visar mer än vad någon smileysgubbe någonsin kan lyckas med. Där kramen är varm och riktig och inte består av fyra döda bokstäver. Jag är kanske gammalmodig...

Av Lillan & Adam - 28 april 2010 20:01

Igår var det utklädningsdag på mammans skola. Temat var; klä ut dig till det motsatta könet. Detta var mycket intressant att uppleva! Könsrollerna blev väldigt tydliga. Hur ser tjejer på killar och tvärtom- vad förväntar man sig av andra..? Hur tolkar killarna in hur tjejerna har det etc... Usch vad läppglans är kletigt, och läppstift smakar illa...var några av kommentarerna.

Det roligaste var nog i alla fall att killarna frös i sina tunna toppar medan tjejerna höll på att "svettas ihjäl" i mössor och stora hoodtröjor. Lektionerna var mer fokuserade på varandra än ämneskunskaper. Det har varit en kul dag med många värdefulla stunder!! Men en dag om året är fullt tillräckligt för att det ska vara kul, tror jag. Det är ett underbart jobb jag har, vill absolut inte byta ut en enda dag, även om det kan kännas så ibland. Det är ett privilegie att få vara delaktiga i alla dessa underbara ungars utveckling. Att jag får vara med och vägleda dem i sitt lärande. Visst är det ett enormt ansvar som man måste vårda och ta på fullaste allvar. Vårt uppdrag är ganska tydligt, men sällan följer verkligheten något mönster utan ständigt ställs man inför nya situationer och utmaningar. Och det är inte alltid det finns tid att tänka utan det gäller oftast om att handla nu eller kanske helst nyss. Just nu diskuteras lärarlönerna ur två perspektiv (smart av arbetsgivarna) vi kan alltså inte vinna...

1) 40-timmarsvecka med semestertjänst (arbetsgivaren har rätt att bestämma över 40 timmar i veckan. Med rejäl(?) löneökning. idag har vi 35 timmarsvecka på arbetsplatsen och 10 timmar förtroendetid. Snittlön 24 000 kronor per månad. Jag vet ingen lärare som inte gör dessa 45 timmar utan det blir oftast fler. Men när var och  hur man gör dem är upp till var och en.

2)I stort sett ingen löneökning men förtroendetiden och ferietjänst kvarstår.

Man kan inte påstå att det är ett statusyrke och det kanske beror på den låga lönen. På nyheterna visades en rapport om hur tusen gymnasieungdomar såg på en framtid som lärare...

 src=http://svt.se/embededflash/1979832/play.swf"

Av Lillan & Adam - 25 april 2010 16:41

Både Adam och jag stormtrivs i skogen, vi har alltid använt oss av naturen för lek, avkoppling, lärande och även att fylla delikatessförråden ifrån. Ett av dagens hälsoproblem är att människor, framförallt ungdomar och barn, rör på sig för lite. Alltför många sitter hemma vid tv och datorer.För att "lura" barnfamiljer att ha trevligt utomhus, i skogen så har kommunen anordnat en underbar lek-/aktivitetspark mitt i skogen. Det finns dels en upplevelsestig där man under en sträcka av 800 meter får möta och bekanta sig med några av skogens invånare.

     

"Kottebanan" är en utmanande bana där man dessutom tränar balans, motorik, smidighet och har ROLIGT!!    

       

Skönt och gott med go-choklad, bullar och SOOOL!!! Underbart och hälsosamt för hela människan .

På hemvägen plockade vi ihop en vacker bukett med vitsippor- nu är det VÅÅÅÅÅÅR!

    Det finns givetvis även "naturliga" platser att leka på i skogen..               

Av Lillan & Adam - 24 april 2010 20:45

Ja så var det färdigt.. Hv 71 är  nu svenska mästare i ishockey. Det var många jämna matcher mot Djurgården innan det äntligen blev färdigt. Flera matcher gick till förlängnings perioder och det var puckar i ribban och allt sån´t.. Men, men jag antar att det firas rejält i Jönköpingslaget. Grattis!

  

Av Lillan & Adam - 24 april 2010 18:15

Igårkväll var Adam (o mamman) på hans första kvällsdisco. Det var ett antal föräldrar i hans klass som ordnat med detta- syftet var att få in pengar till en klasskassa. Detta samlande är jag helt emot. Men jag måste ge gruppen både tack och beröm för arrangemanget! Ett toppendisco med alla viktiga detaljer-popcorn, dricka, godis, fiskdamm och RÖKMASKIN. Jovisst, det spelades musik också. Det var full fart på kidsen när "Manboy" spelades. En gammal plåga "En rosa helikopter" var också mycket populär. Det var en mcket ynöjd men trött kille som landade hemma strax innan 21.



Av Lillan & Adam - 20 april 2010 19:27

Idag var det föreläsning med Birgitta Kimber för all personal på skolan. Syftet med föreläsningen är antagligen att utveckla min (och andras) kompetens som lärare, antar jag. Men jag tror nog att den gynnar många i min omgivning. Jag har varit världens bästa mamma ikväll. Kan det ha med det här klippet att göra...kanske?

(Kimber avslutade föreläsningen med att visa den)


http://www.youtube.com/watch?v=CXgoJ0f5EsQ


Det fanns delar i den här videon jag känner igen...ganska många faktiskt...Tänk att vi bara orkar, vi mammor. Eller är det bara jag??



Av Lillan & Adam - 16 april 2010 17:00

Vulkanen Eyjafjallajökull på Island började att spruta lava och aska redan i slutet på förra månaden. Men nu har Herrn  tagit i ordentligt (ja, vulkaner vars namn slutar på kull är manliga) har skickat upp så mycket aska i himlen att det har bildats askmoln. Risken för att askan tar sig in i flygplanens motorer har gjort att all flygtrafik i Europa står still. Jag hörde på nyheterna att det är totalkaos på flygplatserna. Kön fram till nummerlapparna till kön är ett par timmar lång. Samtidigt passar visst hotellen på att höja logipriserna  Medmänsklighet eller möjlighet att sko sig på utsatta människor är ju ett val... Mina tankar går till alla de barn och ungdomar som av olika anledningar skickas iväg/flyr från ett land till ett annat. Hur går det för dem...de har nog ingen buffert... vem tar emot/tar hand om dem dessa dagar. Deras språkkunskaper brukar inte vara speciellt goda och dessutom behöver de hålla sig undan myndigheter eftersom de är på en illegal resa. Mitt hjärta blöder för alla dessa små.

Av Lillan & Adam - 11 april 2010 22:36

Då hoppas vi återigen på vår. Dagen har varit  solig och relativt varm. Mössa, vantar och överdragsbyxor lämnades därför inne  


Adam gillar att kasta frisbee. Jag tror att han var tre år när han alltid svarade "att kasta frisbee" på frågan "vad är du bra på?" Och idag kan jag instämma i det- han är riktigt duktig både på att kasta och att fånga. Idag "lyckades" däremot jag att träffa honom på munnen; aj aj det gjorde ont. Men en mjölktand var/blev lös så olyckan vändes snabbt till lycka!

En annan lycklig upptäckt var att klasskompisen David har flyttat till Ljura. Grabbarna var utanför och lekte en timma medan jag lagade mat-givetvis med köksfönstren på vid gavel. (Måste ju leva upp till rollen som hönsmamma).  

OM LILLAN & ADAM

Just nu läser Adam;

Brotherband  

Jag läser;

Märkta för livet av Emelie Schepp

Böcker som vi har läst

ADAM;

Sopkungen

Araminta Spookie

Mitt spökhus

Svärdet i grottan

Grodnapparen

Hemligt brev till hela världen

Strumpmannen

-och superproffset

-och ärkefienden

-och superhjältarna

-och Tore Tofsmes

-och superhemligheten

 

Emil Wärn:

Riddarnas kamp

 

Frökens nya klass

 

Konsten att fånga en snöman

Fredag för evigt

 

Spiderwick:

Stenens öga

Vättar i väggen

 

Hjälp vi kommer försent

Vilse i skogen

 

Jill och Jonathan:

Varning för X-ligan

Vem stal kungens medalj

 

Tam
Tam, tiggarpojken

Tam i drakarnas stad

Tams svåra prov

Jakten på Tam

Tam och drakupproret

Tam och nydraken

 

Harry Potter:

Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och hemlighetens kammare.

Harry Potter och fången från Azkaban.

 

Taynikma 1-10

 

Herr Grums:

Du är en gräslig man Herr Grums

Herr Grums och kakmiljonären

Herr Grums och kraftkristallerna

Herr Grums och trollberget

Herr Grums och den dansande björnen

 

Milos flykt

Stanna Milo

 

Om jag bara inte råkat...

Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund

Om jag bara inte råkat  köpa ett marsvin

Om jag bara inte råkat säga sanningen

Om jag bara inte  råkat sålt en hund

Om jag bara inte råkat göra pappa till en austronaut

 

Kalsongkatastrofen

Kartkatastrofen

Konstkatastrofen

 

Drakherren 1-11

 

Drakriddare (Tann)

Nidars Vrede

Dräparen

Havet

Skogsflickan

Drakmötet

Bestens håla

 

Hotell Gyllene Knorren

Loke den lömskes skatt

Spöket i rum 13

Korv med bröllop

Den mystiska gästen

Den vilda jakten på dårpippin

Den oerhört hemliga dammsugaren

Dammråtteordens tappra riddare

En förknorrad vinter

Rivalen från Karelen

 

Sune:

Plugghästen Sune

Sune och Svarta Mannen

Supersnuten Sune
Sune, the Superstar

Spik och panik Sune

Mamma Mysko

Sune i Grekland

Bert

Berts bekännelser

Berts dagbok

Bert och bacillerna

Datadejten

Ryska invasionen

 

Hicke Hiskelig Halvulk III

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du pratar med drakar

Hur du tränar din drake

Hur du stjäl en potatis

Hur du nästan korsar Atlanten

Hur du blir en riktig hjälte

Hur du blir en pirat

 

Fjärran äventyr:

Fergus Crane

Corby Flood

Hugo Pepper

 

Monsterräddning

Kalle och chokladfabriken

 

Sandvargen:

Sandvargen

Mera Sandvargen

Sandvargen och hela härligheten

Stora boken om Sandvargen

 

LasseMajas detektivbyrå:

Sjukhusmysteriet

Diamantmysteriet

Cirkusmysteriet

Campingmysteriet

Galoppmysteriet

Kärleksmysteriet

Kyrkomysteriet

Fotbollsmysteriet

Biblioteksmysteriet

Zoo-mysteriet

Tidningsmysteriet

Tågmysteriet

Mumiemysteriet

Biografmysteriet

cafémysteriet

Saffransmysteriet

Guldmysteriet

Radio Valleby


An Awfully Beastly Business:

Varulv möter drake

Djungelvampyren

Troll i sikte

Sjöodjur och andra delikatesser

Uppdrag Zombie

 

Beast Quest:

Vipero- ormfursten

Arac- spindelkungen

Zefa- jättebläckfisken

Trillion- lejonbesten

Stix- monsterapan

Soltra- träskdemonen

Torgor-miniatauren

Seko- den bevingade hästen

Narga havsmonstret

Kaimon- den blodtörstiga hunden

Tusk- den mäktiga mammuten

Sting- skorpionmannen

Nixa- dödens budbärare

 

Katla & Knös

Kungens sal

Dvärgarnas grottor

Alvernas högar

Jättarnas land

 

 

 

LILLAN:

LUCY DILLON

-Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

-Hundar, hus och hjärtats längtan

-Hundra omistliga ting

-Och så levde de lyckliga

-Tango för vilsna själar

 

SOFI SARENBRANT

-Vecka 36

-Istället för dig

-Vila i frid

-Andra andningen

-Visning pågår

-Rum 112

 

 JAN GUILLO

-Ondskan

-Äkta amerikanska jeans

-Tjuvarnas marknad

-Häxornas försvarare

-

LARS KEPLER

-Hypnositören

-Paganinikontraktet

-Eldvittnet

-Kaninjägaren

 

-Att stjäla the show

-Fyra dagar i mars

-Försmådd

-Mandelkärnan

-I kroppen min

-Allra hemskaste syster

-Det blå skåpet

-Kaffe med rån

CECILIA SANMARTIN

-Salvadorena

- Drömhjärta

-Senor Pelerino

 

- Bara du finns

-En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

-Montecore

-En liten smula underbar

-En man som heter Ove

-Slagskämpen

-Morgon i Jenin

-Fjäril i koppel

-Om inte nu så när

-Stjärnlösa nätter

-Det kommer alltid en ny himmel

-Flickan som dök ner till jordens mitt

-Små citroner gula

-Jag älskar dig inte

-I niqab på Stureplan

-Varför man mördar sin dotter

 

-Berättelsen om Pi

-Tvillingrösten

JONAS JONASSON

-Analfabeten som kunde räkna

-Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

-Mördar-Anders och hans vänner

 

-Amish

-Underbar och älskad av alla

-Jag vill sjunga dig milda sånger

-Född hungrig

-Ängeln på sjunde trappsteget

-Lyckans land

Miriams sonat

-Kampen mot draken

-Mitt förbjudna ansikte

-Skurkkapitalismen

-Påven Johanna

-Född hungrig

-Yacobians hus

-Beth & Susan

-Vecka 36

 

-El choco

-Det Gud inte såg

-Gömda

-Asyl

-Zahiren

- Fallet Mary Bell

 

 

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards